Lakes on Titan

Rumsonde fanger unikt glimt af søer på Titan

Planetforskere har afdækket overfladen på Saturns største måne, Titan. Månen ligger normalt gemt under et tæt, orange skylag, men en rumsonde har nu fået et unikt glimt af, hvad der gemmer sig nedenunder.

Saturns største måne, Titan, er dækket af et tæt, orange skylag, men ved en række forbiflyvninger i sensommeren 2013 har NASA’s Cassinirumsonde fået et unikt glimt af de søer, som ligger strøet omkring på månens nordlige halvkugle.

Søer af metan og ethan

Hidtil har forskerne kun set slørede og fragmentariske optagelser af området. Men gennem huller i skydækket har Cassini formået at tage infrarøde billeder, som nu er stykket sammen til en mosaik, der giver astronomerne et enestående indblik i søernes natur.

Søerne består af de flydende kulbrinter metan og ethan og har længe været genstand for forskernes opmærksomhed, fordi Titan er det eneste sted i Solsystemet ud over Jorden, hvor astronomer har fundet væske på overfladen.

Cassini har kortlagt Titans overflade

Ved hjælp af Cassinis radardata har et hold af planetforskere skabt det første højdekort over Titans overflade, som ellers ligger skjult bag en tæt og uigennemsigtig atmosfære.

Klik på billedet for at se det i en større udgave

Næste gang, NASA sender en rumsonde forbi et større himmellegeme, er i juli 2015, hvor rumsonden New Horizons flyver snært forbi Pluto for at udforske dværgplanetens overflade.