nb_u09 Dawn

Succes: NASA’s Dawn-sonde går i kredsløb om dværgplanet

Fredag lykkedes det NASA at få rumsonden Dawn til at gå i kredsløb om dværgplaneten Ceres 450 millioner km fra Jorden. Det er første gang en sonde går i kredsløb om en dværgplanet.

6. marts 2015 af Anne Lykke og Karen Grubbe

NASA’s folk på Jorden holdt vejret, da Dawn-sonden fredag nærmede sig dværgplaneten Ceres for at gå i kredsløb. Men ingen vidste, om mødet gik godt eller skidt.

Efter planen skulle Dawn ikke have radiokontakt med Jorden under selve mødet. Først en time senere, da Dawn var gået i kredsløb, fik NASA igen kontakt med sonden. Og klokken 15.36 dansk tid kunne forskerne ånde lettet op: Alt var gået som planlagt, og Dawn kan nu begynde at sende vigtige data hjem.

Dawn er den første sonde nogensinde til at gå i kredsløb om en dværgplanet, og dens rejse ud gennem Solsystemet har varet 7,5 år.

Dværgplaneten Ceres ligger i asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter godt 450 millioner km fra Jorden.

Dawn måler overfladen

Målet med missionen er at indsamle informationer om den nærmest ukendte dværgplanet i vores Solsystem.

Dawn skal ikke lande på Ceres, men derimod svæve tæt henover overfladen og tage billeder. Når Dawn er tættest på Ceres, vil den svæve 375 km over overfladen.

Avancerede instrumenter om bord kan måle bølger udsendt af Ceres’ overflade og derved analysere sig frem til, hvilke stoffer overfladen består af.

Allerede nu har Dawn sendt adskillige billeder af Ceres hjem til NASA. Billederne afslørede blandt andet flere mystiske hvide pletter på overfladen.

NASA’s forskere mener, at pletterne kan være store områder med is, som reflekterer lyset. Beregninger tyder da også på, at vand udgør en fjerdedel af Ceres’ totale masse.