ESA BepiColombo top

Rumfabrik viser kronjuvelerne frem til åbent hus

Det Europæiske Rumagentur slår rumlugerne op til deres enorme udviklings- og testcenter, ESTEC, den 4. oktober. Gæsterne kan bl.a. opleve rum-grej for milliarder og møde ESA’s første kvindelige astronaut. Dagen løber af stabelen i samarbejde med Illustreret Videnskab i Holland.

10. september 2015 af Mikkel Skovbo

Astronauter, rumsonder og kometmissioner.

Det bliver et kosmisk brag af en søndag, når Det Europæiske Rumagentur (ESA) den 4. oktober slår dørene op til testcenteret European Space Research and Technology Centre (ESTEC) i Holland.

Illustreret Videnskab i Holland er samarbejdspartner med ESA til arrangementet og vil bl.a. tilbyde besøgende at blive fotograferet som astronauter og få deres egen magasinforside.

ESA byder på rumfartøjer og asteroideforsvar

ESA’s store rumfabrik er hjertet i europæisk rumforskning og har udviklet og testet alt fra rumfartøjer til astronaut-gear siden 1968. På åbent hus-dagen til oktober vil programmet bl.a. være pakket med følgende:

? Mød ESA’s første kvindelige astronaut

17 år som astronaut og opsendelser til både Mir og Den Internationale Rumstation blev det til for den franske kvinde Claudie Haigneré. Nå ja, og så endte hun som forskningsminister i Frankrig. Hun fortæller om sin enestående karriere – og deler også ud af autografer.

Claudie Haigneré kigger dybt i sine notater fra et langt liv som astronaut og drysser viden og erindringer ud over gæsterne på ESA-dagen.

? Få de nyeste meldinger fra Rosetta

Rosetta-sonden ankom sidste år til kometen 67P og afleverede et landingsmodul til den kulgrå overflade. Du kan møde holdet bag missionen og få de nyeste opdagelser fra sonden 500 mio. km ude i verdensrummet.

Den 12. november 2014 foretog Rosetta-missions Philae-lander verdenshistoriens første succesfulde landing på en komet.

? Oplev rumsonden, der skal til Merkur

BepiColombo-sonden brager i 2017 mod Solsystemets yderste planet, Merkur. Den skal udholde temperaturer på op imod 350 °C – og det kræver instrumenter og et solskjold af en vis kaliber. Du kan komme tæt på rumudstyr til milliarder i ESA’s inderste haller.

Både Japan og Europa sender en satellit til Merkur på BepiColombo-missionen - her er det den japanske - og begge kan opleves i ESTEC.

? Bliv klogere på Jordens rumforsvar

ESA og NASA har planer om at smadre en sonde direkte ind i en asteroide-måne for at undersøge mulighederne for at forsvare Jorden mod himmellegemer. Du kan høre mere om missionen fra ESA's eksperter.

I 2022 hamrer en sonde fra NASA ind i Didymos-asteroidens måne, "Didymoon", 11 mio. km fra Jorden. En anden ESA-sonde vil holde sig i baggrunden og overvåge kollisionen for at indhente data.

Varm op med ESA's største succes