"Det flyvende tæppe" skal ikke være ligesom det traditionelle, vi kender fra eventyr. Det skal være fyldt med ultra tynde solceller.

© Bob Silberg // NASA

Flyvende tæppe kan nå fjerne planeter

Sammenrullet solpanel giver ny rekordfart

Rumforskere fra University of California i Los Angeles, USA, har fået ideen til et rumfartøj, der kan nå de fjerneste planeter i vores solsystem langt hurtigere, end traditionelle fartøjer kan.

Fartøjet er et “flyvende tæppe” på 3000 m2, der kan rulles sammen og transporteres ud i rummet af en rumfærge. Tæppet er dækket af solceller, der skal levere energi til en ionmotor, som virker ved, at elektriske felter accelererer ioner fra xenongas og sprøjter dem bagud.

Ionerne opnår en hastighed, der er ca. syv gange højere end konventionelle raketters udstødning, og det giver fartøjet en høj topfart. Samtidig fungerer tæppet som et solsejl, der lader sig skubbe gennem rummet af Solens lyspartikler, og den kombinerede fremdrift kan give fartøjet en hastighed på 666.000 kilometer i timen.

Solceller så tynde som plasticfilm

Meget af teknologien ligger allerede klar. I 2004 sendte NASA sonden SMART-1 i kredsløb om Månen ved hjælp af en ionmotor, og siden da er motorerne blevet ca. 10 gange mere effektive.

Problemet er at opfinde et tæppe, der kan rulles sammen og desuden er ekstremt let. Det må højst veje 16 gram pr. m2, og de solceller, vi kender i dag, vejer over 100 gram pr. m2.

Men NASA’s Glenn Research Center eksperimenterer med en ny type solceller, der kan males på en tynd plasticfilm.