Hvor stor skal en rumkoloni være?

Hvis man tænker sig, at vi en dag sender et rumskib af sted til en anden planet – hvor mange mennesker skal der så med for at sikre tilstrækkelig genetisk variation?

Genetikere og biologer har regnet på, hvor mange individer man kan nøjes med, hvis man skal grundlægge en bestand af dyr, som kan klare sig langt frem i tiden. Det er vigtigt i forbindelse med arbejdet for at bevare sjældne arter. En meget grov tommelfingerregel siger, at der kræves mindst 50 individer, 25 af hvert køn. Dette tal forudsætter imidlertid, at individerne parrer sig helt tilfældigt, og det gør mennesker som bekendt ikke. Jo mere system der er i parringerne, jo flere skal der til for at modvirke indavlseffekterne. Nu er det selvfølgelig ikke til at vide, hvordan de seksuelle normer ville blive om bord på et rumskib til en fjern planet. Men mindre end 50 mennesker kan i hvert fald ikke gøre det. Og hvis man ikke kun vil undgå indavl, men også sikre en sund genetisk variation, skal der formentlig flere tusind mennesker til. Så det er meget muligt, at vi i givet fald skal have mere end ét enkelt rumskib af sted.