Astronauter skal bo i iglo

Astronauter skal bo i Mars-iglo

Når de første astronauter flytter til Mars, skal de bo i sikkerhed for kosmisk stråling i deres helt egen, 3D-printede iglo af is.

12. februar 2016

Skab en 3D-printet bolig til fire astronauter på Mars – og sørg for, at byggematerialerne er tilgængelige på den røde planet.

Sådan lød betingelserne i en NASA-konkurrence om at designe en bolig til de første marsboere.

Blandt 165 forslag har rumfartsorganisationen nu kåret de tre bedste, og førstepræmien på 25.000 dollars går til det på én gang enkle og futuristiske Ice House, som er udtænkt af det amerikanske hold Team Space Exploration Architecture og Clouds Architecture Office.

3D-printere bygger iglo af is

Ishuset minder om en pyramide med bløde former og består af en skal af 3D-printet is, som ifølge planen kan hentes i flydende form under Mars' overflade.

Skallen skærmer beboerne mod både kosmisk stråling og Solens stråler og udmærker sig ved at være næsten gennemsigtig, så de fire pionerer på Mars dels er sikret en vis portion dagslys til gavn for både helbred og humør, dels kan nyde udsigten over de endeløse røde sletter på planeten.

Rum-iglo indeholder grøn have

Hjertet i Mars-basen er landingsmodulet, som består af flere etager med blandt andet beboelsesrum, bibliotek, træningslokale, køkken og laboratorium, der er omkranset af en lodret have.

Hele basen er tryksat, så astronauterne kan bevæge sig frit omkring uden at skulle være iført klodsede astronautdragter.

Sådan printes iglo-basen af is:

*

1. Landingsfartøjet lander på Mars og begynder at hive is op fra undergrunden.

2. Fundamentet til basen bliver lagt, hvorefter en lufttæt membran pustes op om fartøjet.

3. Små robotter 3D-printer basen af is. Det sker inden i den lufttætte membran.

4. Den færdige base har fire etager og indeholder blandt andet laboratorium og en have. Det primære opholdssted er selve landingsfartøjet, der er beklædt med et kuldeisolerende lag, så astronauterne kan gå rundt i 20 °C.

Iglo, regolit og udtjente rumfartøjer

Det blev igloen af is, der vandt NASA's konkurrence, men konstruktionen var skarpt forfulgt af både en oppustelig base beklædt med regolit og en anden lavet af gammelt rumskrot og lava:

1. plads. NASA har kåret en 3D-printet iglo som vinder i en konkurrence om at skabe en 3D-printet base, som kan huse fire astronauter på Mars.

2. plads. Team Gamma har foreslået en base, som er dækket af materialet regolit. Basen er opbygget af oppustelige moduler, som bliver beskyttet af en 3D-printet skal. Robotter finder materialet til skallen på Mars’ overflade.

3. plads. Team LavaHive har fostret en base af lava og genbrugsdele fra rumfartøjer. Basen er opbygget af oppustelige moduler, hvor beboelsesdelen beskyttes af dele fra fartøjet. 3D-printede gange forbinder de forskellige moduler.

Astronauter får enkeltbillet til et iglo-liv på Mars