Annimeret billede af BFR (BigFuckingRocket), der docker med ISS.
BFR og ISS

Musk vil blandt andet bruge hans kæmperaket BFR til at sende materiale til ISS for at finansiere rejsen til Mars.

© SpaceX

Kæmperaket kan sende mennesker til Mars om 7 år

Den nye raket vil kunne huse op til 200 mennesker på hver rejse mellem Mars og Jorden og vil desuden kunne bruges til absurd hurtige kommercielle rejser på jorden.

4. oktober 2017 af Michael Friislund

I fredags fremlagde Tesla-milliardæren Elon Musk flere detaljer om det kommende flagskib i hans rumagentur SpaceX, som han fortalte om for første gang sidste år. Raketten har skiftet navn til BFR - som i følge Musk står for 'Big Fucking Rocket!'

Kæmperaketten kommer til at kunne transportere mellem 90 og 200 mennesker til Mars ad gangen, hvilket er et kvantespring fra de nuværende raketter, som kun kan huse mindre grupper og NASAs planlagte  Orion-rumfartøj, der også skal flyve til Mars, men kun kan huse fire astronauter!

Mere plads end på en Airbus 380

BFR har med sine 825 kubikmeter mere kabineplads end verdens største passagerfly Airbus 380, og de rejsende kan se frem til at sove i et af rumskibets 40 kabiner eller slappe af i de store fællesområder, der ligger i rakettens top - hvis man ellers kan vende sig til den vægtløse tilstand.

Bliv klogere på fremtidens vilde visioner. Abonner på Illustreret Videnskab i dag.

Den 106 meter høje og ni meter brede raket består af to dele: 

En løfteraket med 31 af SpaceXs Raptor-motorer, der tilsammen kan løfte 150 ton ud af atmosfæren - til sammenligning kunne NASAs måneraket Saturn V løfte 135 ton - og selve rumskibet, der er udstyret med 6 Raptor-motorer.

Når raketten når ud af Jordens atmosfære kobler rumskibet sig fra løfteraketten, som flyver tilbage mod Jorden.

Den bliver 100 procent genanvendelig

Planen er, at både løfteraket og rumskib kan lande, hvilket gør raketten 100 procent genanvendelig.

SpaceX har allerede succes med den delvist genanvendelige Falcon 9, som har gennemført 16 landinger i træk uden fejl og siden 2012 har været brugt til at levere materiale til ISS. 

Første bemandede tur i 2024

BFR har en imponerende topfart på 29.000 kilometer i timen og kan bringe kolonisterne til Mars på mellem 150 til 300 dage. 

I følge Musk er projektet så realistisk, at han satser på at sende BFR til Mars allerede i 2022 og foretage de første bemandede flyvninger til Mars i 2024. Og drømmen er at kolonisere Mars og for alvor gøre menneskeheden til en rumfarende civilisation.

Lær mere om BFR utrolige specifikationer i Elon Musks præsentation herunder:

Musk: Finansiering er på plads

Sidste år fremlagde Musk for første gang planerne om at rejse til Mars, men finansieringen var ikke på plads. Problemet er i særdeleshed de høje omkostninger ved at bygge raketter.

På IAC (International Astronautical Congress), som blev afholdt i fredags i Adelaide, Australien, løftede Musk for første gang sløret for, hvordan finansieringen skal forløbe.

For det første skal rakettens genanvendelighed reducere omkostningerne markant, da netop konstruktionen af raketter, som ikke kan genanvendes, er en af årsagerne til, at rumfart i dag er så omkostningstungt.

Dernæst skal en omlægning i hele SpaceX-projektet bidrage til at finansiere turene til Mars. I dag står SpaceX for at levere en stor del af det isenkram, som i dag leveres til ISS. Planen er, at BFR i fremtiden skal stå for samtlige forsendelser til ISS.

Foruden en øget indtægt fra NASA vil det også gøre, at SpaceX kan flytte alle ressourcerne, som i dag bruges på rumagenturets andre raketter Falcon9, Dragon og Heavy over til BFR.

London - New York på 29 minutter

Men der, hvor der for alvor er blevet skruet op for visionerne, er ved de øvrige anvendelsesmuligheder for BFR. 

- Hvis du bygger et rumskib, der er i stand til at tage til Mars. Hvad ville der ske, hvis du tager det sammen rumskib, og bruger det til at flyve fra et sted til et andet på jorden, sagde Musk. 

- Vi kiggede på det, og resultaterne er ganske interessante.

Med sin utrolige topfart,skal BFR kan bruges til kommercielle flyvninger i jordens kredsløb. I følge de fremlagte planer, vil man kunne komme til en hvilken som helst destination i verden på under en time. Eksempelvis vil en tur fra London til New York kun tage 29 minutter. Musk har dog ikke sagt noget om, hvor lang tid det vil tage at tjekke-in og boarde hans kæmpe rumraket.

Læs hvordan Musk vil kolonisere Mars

Du kan se, hvordan selve transporten til Mars skal foregå herunder:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: