Marsrover

Mars-rover skal bane vejen for de første kolonister

Mars-roveren Curiositys efterfølger lander på Mars i 2021. Roveren skal jagte spor efter liv, optage lyden af Mars og undersøge om det er muligt at bygge en iltfabrik.

28. november 2016

Hvordan lyder Mars, og kan vi skabe ilt af CO2?

Disse spørgsmål og mange flere skal NASA’s nyeste rover og menneskehedens forlængede arm på den fjerne planet finde svar på, når køretøjet i februar 2021 lander på Mars.

Curiosity 2.0 skal søge efter liv

Roveren, som er en videreudvikling af den succesrige Curiosity, der nåede til Mars i 2012, har netop passeret en milepæl, idet den er trillet gennem designfasen og nu er klar til at blive konstrueret.

Det endnu unavngivne køretøj bliver spækket med videnskabeligt udstyr.

Og når roveren i en ikke så fjern fremtid ruller ud i den marsianske ørken, får den til opgave at jagte spor efter liv, indsamle prøver til nærmere analyse og i det hele taget bane vejen for de første kolonister, som vover sig til den røde planet.

Rover skal bane vejen for mennesket

Når den nye Mars-rover efter en ni måneder lang rejse lander på en Mars i 2021, skal den straks i gang med at tage billeder og teste, om luften kan gøres menneskevenlig.

|

Skal teste muligheden for iltfabrik

Omkring 96 procent af marsatmosfæren består af CO2, og en vigtig del af roverens job bliver at afklare, om det er muligt at lave C02 om til ilt og dermed etablere en iltfabrik på planeten.

Kuldioxiden er det råstof, der skal danne basis for iltproduktionen.

Kuldioxidmolekyler består af et kulstofatom og to iltatomer, og med sig har roveren et apparat, MOXIE, som kan splitte CO2 molekylerne fra hinanden og dermed skabe både ilt og kulilte.

ROVEREN I TAL:

? 3 meter lang ? 2,75 meter bred? 2,2 meter høj? Vejer 1 ton