Edwin Aldrin på Månen

NASA's store øjeblikke

I år fejrer NASA sit 100 års jubilæum. Vi har samlet 10 videoer med nogle af de største og mest skelsættende begivenheder i rumorganisationens historie.

16. januar 2015

NASA's forløber NACA blev oprettet i 1915 med det formål at udvikle og teste fly. 100 år efter kan vi se tilbage på en rivende udvikling, der blandt andet har ført til seks månelandinger, utallige rumvandringer og fantastiske billeder taget af Hubble-teleskopet.

Vi har samlet nogle af de største øjeblikke i NASA' s historie her.

1936: NASA's forløber testede propelfly

I 1915 blev organisationen NACA (National Advisory Committee for Aeronautics) oprettet. Organisationen, som senere blev til NASA, skulle udvikle og teste fly. I klippet testes en flyvinges aerodynamik i NACA's enorme fuldskala vindtunnel.

1963: Cooper skydes ud i rummet

Gordon Cooper var en del af NASA's Mercury-program, som sendte de første amerikanere ud i rummet. Om bord på sin kapsel, navngivet Faith 7, blev Cooper det første menneske til at sove i rummet. Hans mission varede i alt 34 timer.

1969: Mennesket indtager Månen

Apollo 11 landede på Månen den 20. juli 1969. Satellitten Lunar Reconnaisance Orbiter har lavet 3d-gengivelser af landingsstedet i dag og det isenkram, som astronauterne efterlod.

Se Edwin "Buzz" Aldrin og Neil Armstrongs egne optagelser af menneskehedens første spæde skridt på Månen:

1971: Alan Shepard spiller golf på Månen

I 1961 blev Alan Shepard den første amerikaner i rummet. I 1971 var han afsted igen som kommandør på Apollo 14. Det fejrede han ved at teste sin driver på Månens ru overflade.

1986: Challenger-katastrofen ryster USA

73 sekunder efter take-off eksploderede rumfærgen Challenger og trak lange røgspor på himlen. Katastrofen skyldtes en fejl i brændstofsystemet og kostede alle syv besætningsmedlemmer livet.

1990: Opsendelsen af Hubble-teleskopet

Siden 1990 har Hubble-teleskopet fodret os med fantastiske billeder af stjernefødsler og fremmede galakser. Teleskopet er dog ved at være pensionsmodent og skal efter planen erstattes af det moderne og langt kraftigere James Webb Space Telescope i 2018.

2013: Øjenvidneberetning fra en rumvandring

Astronauten Chris Hadfield blev i 2001 den første canadier på rumvandring. Hør hans oplevelse af at hænge frit svævende i rummet med Jorden roterende under sig.

2014: ISS får et serviceeftersyn

Astronauterne Reid Wiseman og Barry Wilmore reparerer Den Internationale Rumstation, ISS, under en rumvandring. Bl.a. bliver en defekt energiforsyning udskiftet.

2014: Serviceraket eksploderer i en kæmpe ildkugle

Astronauterne på Den Internationale Rumstation, ISS, måtte vente længere end først planlagt på at få friske forsyninger, da NASA's ubemandede Antares-raket eksploderede i en imponerende ildkugle under take-off.

Se mere om NASA's historie

I 1958 tog rumeventyret fart – i bogstaveligste forstand. Raket-drevne rumfly, russerfrygt, ombyggede atommissiler og mænd med hård på brystet spillede hovedrollerne i årene, hvor amerikanerne varmede op til den ultimative udfordring: Rejsen til Månen.

Se hele videoen i Illustreret Videnskabs store video-arkiv: