Solar sail

Nu skal solsejl drive rumsonder

The Planetary Society har tre typer soldrevne rumsonder på tegnebrættet.

25. marts 2010

En gammel rumfartsdrøm er omsider ved at blive til virkelighed: rum-sonder, der drives frem alene ved hjælp af energien fra Solens lyspartikler, som rammer store sejl af ultratynd specialfolie.

Allerede i 2005 forsøgte den private rumfartsorganisation The Planetary Society at opsende en solsejldrevet sonde, men en fejl på det russiske missil, der skulle fragte sonden, betød, at opsendelsen gik i vasken. Nu skal det imidlertid være. The Planetary Society har brugt ventetiden til at udvikle ny teknik, der gør det muligt at formindske de sejl, der skal drive sonden. Og med mindre sejl vil sonden få større manøvredygtighed, ligesom den kan accelerere hurtigere.

Tre typer sonder på vej

Det er en fordel, når sonden skal foretage en række undersøgelser i rummet, bl.a. af de såkaldte solstorme, dvs. magnetisk uvejr fra Solen, der kan forstyrre telekommunikation og satellitsystemer på Jorden.

The Planetary Society har tre typer solsejldrevne sonder på tegnebrættet. LightSail-1 skal efter planen være klar til opsendelse allerede i løbet af i år, hvor den skal gå i kredsløb om Jorden i 800 kilometers højde. Formålet er at teste, om teknikken fungerer. Bliver LightSail-1 en succes, er planen, at LightSail-2 og Light-Sail-3 skal benytte gradvist større sejl og gennemføre langt mere ambitiøse missioner. LightSail-3 skal således kunne operere i et bredt felt, der går fra planeten Jupiter og helt ind til Venus’ bane nær Solen.