UDG 2 Ny nasa rover

Nyt fra videnskabens verden - uge 2

NASAs nye rover bevæger sig som en orm · T-rex dansede parringsdans · Fedme-pille gør mus dobbelt så gamle · Nyt billede viser majestætisk Saturn · Tør dit vasketøj på ét minut

14. januar 2016 af Karen Grubbe

NASAs nye rover ormer sig frem

Foto: NASA.

Fremtidens rover kører ikke på hjul, men bugter sig som en orm. Det amerikanske rumfartsagentur, NASA, har netop taget patent på en ny type rover, som bevæger sig ved at væske flyttes mellem fire indre kamre. Fordelen er, at roveren med denne metode ikke risikerer at hænge fast i for eksempel sten, så den bliver ubrugelig. Kilde: US Patent and Trademark Office.

T-rex dansede parringsdans

Foto: Xing Lida/University of Colorado.

Trods klør og skarpe tænder havde T-rex et blødt hjerte. Et forskerhold fra University of Colorado har analyseret omkring 60 skrabemærker og konkluderer, at de blev sat af theropoder – heriblandt T-rex – for omkring 100 millioner år siden som led i en parringsdans. Det er første gang, forskere finder bevis på en sådan adfærd blandt dinosaurer. Kilde: Nature