Opstår der friktionsflammer, når en rumfærge sendes op?

Når rumfærgen kommer tilbage til Jorden, er hastigheden så høj, at rumfærgen gløder på grund af gnidningsmodstand. Er der en tilsvarende friktion, når rumfærgen sendes op?

1. september 2009

Det ville være et utroligt spild af brændstof, hvis man gav en raket eller rumfærge så megen fart på under opsendelsen, at den ligefrem glødede af friktionsvarme. Lige siden rumalderens begyndelse har princippet været, at man sender en raket lodret op med en forholdsvis lav acceleration. Den næsten lodrette start betyder, at raketten kun opholder sig kort tid i den tætte atmosfære. Her sikrer den lave acceleration, at raketten ikke har for megen fart på, så gnidningsmodstanden forbliver lav. Først når raketten er nået op i en højde af 50-80 km, drejes banen for alvor, så raketten flyver nogenlunde parallelt med Jordens overflade. Her gives der for alvor gas, så farten stiger fra nogle få tusind kilometer i timen til 28.000 km i timen, som er nødvendigt for at gå i bane om Jorden. Denne fase varer adskillige minutter, og rakettens højde vokser langsomt fra starthøjden og op til et par hundrede kilometer. I denne fase bevæger raketten sig gennem et næsten lufttomt rum. Det giver nedsat gnidningsmodstand, ligesom raketmotoren arbejder mere effektivt i det lufttomme rum end i en tæt atmosfære. Ud over disse overvejelser er der en anden vigtig grund til ikke at have for megen fart på gennem atmosfæren. De fleste raketter bruger flydende brændstof, som har meget lav temperatur, og derfor begynder brændstoffet at koge og fordampe, hvis tankenes vægge bliver for varme. For at holde trykket i tankene lavt vil man være nødt til at lukke store mængder damp ud, og det giver et enormt spild af brændstof.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: