Philae vågner igen

Philae vågner op til dåd

En klippespalte har afskærmet landingsfartøjet Philae fra solen og tømt dens batterier. Nu er landingsfartøjet vågnet op fra sit hi på kometen 67P.

15. juni 2015 af Babak Arvanaghi

Philae vågner og sender data til Jorden

Syv måneder efter Philae løb tør for strøm, er landingsfartøjet vågnet fra sin dvale igen. Philae, som er på størrelse med en vaskemaskine, var vågen i 85 sekunder, og nåede at sende 800 datapakker tilbage i det tidsrum.

Der er dog stadig over 8000 datapakker, som mangler at blive sendt.

Efter at have været undervejs i 10 år nåede Philae sammen med sit moderskib Rosetta frem til kometen 67P/ Tjurjumov-Gerasimenko i november. Kometen blev fundet efter 500 mio. km's rejse i verdensrummet.

En video fra ESA viser, hvordan Philae burde have landet i november.

Philae blev parkeret i skyggen

Som det første menneskeskabte fartøj nogensinde landede Philae på kometen. Men på trods af den succesfulde landing, var missionen ikke den dundrende succes, som astronomer havde håbet på.

Landingsfartøjet fik ikke fat i kometen i første omgang, og hoppede derfor hen og landede et andet sted. Desværre landede Philae i en klippespalte, og derfor har det været svært for den at lade sine batterier op. Intet sollys er nået ned til Philaes solceller.

Batterierne på Philae holdt i 60 timer

Efter landingen var Philae vågen i 60 timer, inden batteriet var brugt op. Når den er vågnet op fra sit hi nu, skyldes det, at kometen har bevæget sig tættere på solen, og at landerens batterier har fået en smule tiltrængt strøm.

Forskere håber, at Philae kan give svar på, hvordan planeterne i vores solsystem opstod. Og dermed også hvor livet kommer fra.

Rosetta og Philae var på dramatisk langfart i rummet