67p byggesten

SENSATION: Livets byggesten fundet på komet

Astronomer er tæt på at kunne løse gåden om, hvordan livet på Jorden er opstået. Rosetta-sonden har fundet livets byggesten på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko.

1. juni 2016 af Babak Arvanaghi

Et af livets største mysterier er, hvor livet kommer fra. Og det mysterium kan meget vel være tæt på at blive løst.

I den tynde atmosfære omkring kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko har Rosetta-sonden gjort et sensationelt fund.

Ved hjælp af et spektrometer har sonden fundet livets byggesten. Det eneste kometen mangler for at skabe liv, er energi som fx varme.

Byggesten fundet i atmosfæren

Siden august 2014 har Rosetta-missionen undersøgt kometen nærmere. Og selv om landeren Philae fejlede, sender sonden stadig prøveresultater tilbage til Jorden.

Den badeandslignende komet bliver stadig nærstuderet.

Og det er i et af disse prøveresultater, det exceptionelle fund er gjort.

Sonden har fundet fosfor og aminosyren glycin i den tynde atmosfære om kometen. Netop de to stoffer kan skabe DNA, proteiner og cellemembraner.

Livet kom fra kometerne

Glycin er den mest simple af alle aminosyrer og findes i alle proteiner. Aminosyren findes kun som gas ved temperaturer over 150 grader, og derfor er den svær at finde i kometers atmosfærer.

Det er dog ikke første gang, glycin er blevet påvist på en komet. Den eneste anden gang det er sket, kunne det ikke afvises, at målingen var forurenet af stof fra Jorden, men det kan forskerne denne gang.

Fundet skaber næring til teorien om, at livet kom til Jorden med kometer: Kometerne bar på byggestenene, og Jorden havde de rigtige forhold til, at livet kunne opstå.