nb_u46 Rosetta

Vingeskudt sonde går travl tid i møde

Rumsonden Rosetta og ikke mindst landingsmodulet Philae er på plads på kometen 67P. Nu begynder en travl tid med masser af eksperimenter, forudsat at Philae kommer sig oven på sit touchdown.

13. november 2014

For forskerne hos det europæiske rumforskningsagentur ESA har ugen budt på lidt af en rutsjebanetur gennem følelsesregistret.

Efter en dag med intens spænding var meldingen onsdag ved 17-tiden, at Rosetta-sondens landingsmodul Philae var landet på kometen 67P.

Det stod dog hurtigt klart, at landingen langt fra var forløbet som planlagt.

Philae fik hård landing

Hverken Philaes raketmotorer, harpuner eller de skruer, som skulle låse dens landingsfødder fast til overfladen virkede, hvilket betød, at det køleskabsstore instrument hoppede en hele kilometer væk fra sit første landingspunkt.

Derfor bliver ESA-eksperternes første opgave at få modulet på ret køl igen, hvilket er lidt af en opgave, når Philae befinder sig over 500 millioner km væk.

Udfordringen bliver først og fremmest af få manøvreret Philae i en position, hvor dens solceller rammes af lyset fra Solen, da den ellers vil løbe tør for strøm inden for få dage.

En travlt tid for Philae

Lykkes dén manøvre har Philae en stribe bundne opgaver foran sig i løbet af de kommende måneder på kometen.

Den allerførste sekvens involverer at bore omkring 20 cm ned i 67P’s overflade og sende de første data hjem om den isholdige klumps kemiske sammensætning.

Anden fase involverer samtlige Philaes 10 instrumenter og kan vare helt frem til marts næste år, hvis batterierne fortsat kan lades op til den tid.

Philae vil blandt andet måle på overfladespænding, atmosfære, døgn-rytme og ikke mindst isens fordampning, når kometen nærmer sig Solen.

Solen siger stop for Philae

I det tidlige forår vil der blive så varmt på kometen, at Philae under alle omstændigheder ophører med at fungere.

Kometen rammer ganske vist ikke Solen men kommer i en afstand på 186 millioner km. Selve Rosetta-sonden vil følge kometen på afstand indtil december 2015.