Månebase

USA og Rusland planlægger fælles rumstation på månen

Russerne vil studere asteroider, og amerikanerne skal bruge en månebase til at forberede et andet eventyr.

21. juli 2016 af Tobias Hjortkjær Schultz

Selvom man har helt forskellige gøremål på destinationen, kan man godt splejse til taxaen.

Sådan synes tankegodset at være bag planlægningen af en fælles amerikansk/russisk udflugt til månen, som skal finde sted i første halvdel af 2020’erne.

Nogle kan måske huske, at NASA for ikke såå længe siden fastslog, at de ikke var på vej tilbage til månen med mindre, det kunne blive som passager på et europæisk eller russisk fartøj.

Sådan bliver det dog ikke i det kommende samarbejde om en fælles månebase, skriver Science Alert.

Udviklingsbase

Amerikanerne kommer i den grad til at bidrage til eventyret.

Det, der angiveligt er ved at få NASA til at æde sine ord om måne-landinger, er et langt højere formål. Nemlig at kunne sende mennesker til Mars inden 2040.

Dette ambitiøse projekt kræver en hel del forberedelse og udvikling af ny teknologi. Ikke mindst i forhold til, hvordan man skaber beboeligt leverum på en planet, der i udgangspunktet er alt andet end beboelig.

Vidensdeling

Den teknologi er russerne nået et langt stykke længere med end USA.

Til gengæld har Putins kosmonauter hårdt brug for amerikanernes viden om, hvordan man kommer fra fremmed grund og tilbage til jorden - hver gang. Russerne planlægger nemlig at blive hængende og studere asteroider, når amerikanerne har forladt basen. Der kan amerikanerne til overflod byde ind med det vanvittigt kraftfulde Space Launch System, som Nasa arbejder på til marsmissionen.