Gasplaneten Saturn er omgivet af et enormt ringsystem, der består af små isklumper.

© Shutterstock

Se Saturns ringe og måner

Lige nu har du en enestående mulighed for at studere gaskæmpen på nattehimlen.

3. april 2018 af Redaktionen

I dagene omkring den 7. april har du en enestående mulighed for at studere Saturn, der er Solsystemets næststørste planet.

På det tidspunkt vil afstanden mellem Jorden og Saturn kun være 1,2 milliarder kilometer.

Med det blotte øje vil Saturn ligne en klar gullig stjerne, men allerede gennem en kikkert, der kan forstørre 30 gange, kan du se, at planeten har en aflang form.

Det skyldes det enorme ringsystem af sten og støv, som omgiver Saturn.

For øjeblikket hælder ringsystemet kraftigt i forhold til Jorden og reflekterer store mængder sollys ned mod os, og derfor er det tydeligt at se.

Ud over ringene kan du med lidt held også få øje på Saturns største måne, Titan, og har du en større stjernekikkert med en brændvidde på ca. 150 mm, kan du yderligere se månerne Rhea, Tethys, Dione, Enceladus og Iapetus.

Sådan gør du

- Hvis du den 7. april står tidligt op kan du klokken 5 se gaskæmpen Saturn, dens fantastiske ringe og flere af dens i alt 62 måner.

- Vend blikket 10 grader over den sydøstlige horisont. Saturns
største måne Titan og Tethys ses lidt til højre over planeten. Enceladus, Rhea og Dione ses til venstre under giganten.

- Med et lille teleskop kan du få et fint kig på ringsystemets overside. I et større teleskop kan  du se, at ringene er delt i flere sektioner. Ringene består af små isklumper, der typisk er mellem 0,01 og 10 meter i diameter.

Se ud i Universet

Den imponerende gaskæmpe er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.