rumsonder jagter skatte

3 af rummets største skatte

600 billioner kroner. Så meget er asteroiden Siwa værd i metaller. Og Neptun og Uranus kan flyde med diamanter. Her er tre af Solsystemets største skatte.

8. marts 2016 af Rikke Jeppesen og Rolf Haugaard Nielsen

1. Asteroide-skatte af guld, sølv og platin

Ædelmetaller hvirvler rundt i asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter.

I de særlige metalasteroider findes der ikke bare guld og sølv, men også det dyreste og mest eftertragtede ædelmetal overhovedet: platin.

Det amerikanske mineselskab Planetary Resources vurderer, at én platinholdig asteroide kan indeholde mere platin, end den mængde, der er udvundet på Jorden til dato.

Asteroiden Siwa indeholder bl.a. platin, og med en anslået værdi på 600 billioner kroner er der gode penge at hente for rummets fremtidige skattejægere.

2. Diamanthave på Neptun og Uranus

Forskere mener, at planterne Neptun og Uranus kan flyde med diamanter.

Et forskerhold fandt i 2010 ud af, at diamant kan smelte, hvis det udsættes for et højt tryk som det, der findes på de to gasplaneter.

Under forsøgene opdagede forskerne også, at diamantmaterialet under de skrappe betingelser opløses til en væske af rent kulstof, hvor små klumper af diamant flyder rundt i på samme måde som is flyder i vand.

Et indre hav af diamanter kan forklare mysteriet om, hvorfor de to planeters magnetiske poler er forskudt fra deres geografiske poler. Og åbne en verden af uberørte skatte.

3. Vigtige skatte: sjældne jordarter

Mobiltelefon-højtalere, vindmøller og elbiler er alle afhængige af de såkaldte sjældne jordartsmetaller.

Og i asteroider gemmer sig uanede reserver af fx yttrium, neodym og lanthan, som kan holde udviklingen af de nye teknologier igang.

En sammenslutning af kemikere fra hele USA, American Chemical Society, forudser også, at vi i de kommende århundreder vil mangle 44 vigtige grundstoffer, som alle kan udvindes fra asteroider. Det gælder fx litium til batterier, fosfor til gødning og metaller som zink og sølv.

Jagten på rummets skatte ER i gang