Solsystemet planeter
Solsystemets planeter:

Solsystemet består af otte planeter: Merkur, Venus, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun.

© Shutterstock

Planeterne i solsystemet

I vores solsystem har vi otte planeter i følgende rækkefølge: Merkur, Venus og Mars er i det indre solsystem, og kaldes klippeplaneter. Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun er i det ydre solsystem, og kaldes gaskæmper.

Pluto, der på et tidspunkt blev anset for at være en planet, er i dag kategoriseret som en del af Solsystemets fem dværgplaneter. Udover Solen, planeter og dværgplaneter består vores solsystem også af måner, kometer, asteroider og meteoritter, samt samt mikrometeoritter, gas og andet interplanetarisk stof ud til en afstand 50-100 au fra Solen.

Den største planet i solsystemet

Jupiter er den største planet i vores solsystem med en diameter på 139.822 km, hvilket er 11 gange større end jordens diameter, og Jupiters måne Ganymedes er solsystemets største måne.

Hvornår blev solsystemet dannet?

Solsystemet blev dannet for 4,6 milliarder år siden. På dette tidspunkt blev Solen født som ny stjerne i Universet, og rundt omkring den nyfødte sol roterede en skive af gas og støv. Materialet i skyen trak sig sammen i større og større klumper, og det blev til de otte planeter i Solsystemet.

Solsystemets planeter rækkefølge

I solsystemet fastholdes planeter og andre himmellegemer af solens tiltrækningskraft i faste elliptiske baner omkring Solen.

© Shutterstock