Velkommen til tema om Solsystemet

Du finder fakta om Solsystemet og om kometer, Solen og planeter i solsystemet. Se vores videoer, læs artikler og bliv klogere på Solen, rumrejser, koloniseringen af Mars og planeter i Solsystemet. Eller prøv din paratviden i quizzerne om vores solsystem. Kort sagt: Tag på rejse rundt i Solsystemet.

Udforskningen af solsystemet

De 5 værste rumkatastrofer

Rumfart: I dag er det 45 år siden, kosmonauterne om bord Soyuz 11 led en grusom skæbne. I den anledning har vi samlet en liste over de værste rumkatastrofer.

• Gaffatape er et vidunder – også i rummet

Rumfart: Gaffatape er ligeglad med tyngdekraft og atmosfære. Det virker lige så godt i rummet som på Jorden. Derfor bruger astronauter tape i tonsvis.

NASA bygger Mars-base af plastik og is

Video: En plastikballon forstærket med is. Sådan skal NASA's astronauter bo på Mars. Se, hvordan Mars-basen bliver printet her.

Rundt i Solsystemet

Vores sol

Brug musen: Solen i tal

Astronomi: Solen er en midaldrende og mellemstor stjerne, der blot er én blandt Mælkevejens 200 mia. stjerner. For livet på Jorden er Solen den helt rigtige ...

Test din viden om Solen

Quiz: Den giver varme og er helt uundværlig for livet på jorden. Men hvor meget ved du egentlig om Solen?

Hvad er en solstorm?

Astronomi: Kraftige udbrud fra Solen kan forstyrre Jordens magnetfelt. Disse udbrud kaldes også for solstorme.

Se video: Fantastiske billeder af soludbrud

Astronomi: Den 7. juni 2011 fangede NASA og The Solar Dynamics Observatory et stort soludbrud på film. Se to enestående videoer fra udbruddet her.

Magnetstorme har kurs mod Jorden

Astronomi: Antallet af solpletter er på vej mod et maksimum. Det betyder, at vi i den kommende tid kan forvente kraftige og muligvis ødelæggende magnetstorme ...

Kom HELT tæt på Solen

Video: Ny film fra NASA viser nærbilleder Solen i uovertruffen kvalitet. Kom helt tæt på solvinde og planetstore energiudladninger.

Koloniseringen af Mars

Kan du ikke få nok astronomi?

Vil du have endnu mere astronomi-stof? Til dig, der ikke kan få nok, har vi samlet alle vores astronomi-historier her.