nb_u50 asteroide

Asteroide har kurs mod Jorden

En nyopdaget asteroide suser tæt forbi Jorden hvert tredje år. Umiddelbart udgør den ingen risiko, men forskeren bag fundet advarer om, at rumstenens bane er svær at forudsige.

11. december 2014 af Carsten Nymann

Rumfartsorganisationen NASA vurderer, at Solsystemet rummer cirka 100.000 rumlegemer, hvis bane kan krydse Jordens, og som er store nok til at udgøre en trussel.

Indtil videre har astronomer identificeret omkring 11.000 af disse, men i denne uge kunne den russiske forsker Vladimir Lipunov føje endnu én til listen.

Den cirka 400 meter store rumklippe “2014 UR116” flyver om Solen i et tre-årigt kredsløb, der med jævne mellemrum bringer den tæt på Jorden.

Asteroide først en trussel om 150 år

Ifølge NASA kommer asteroiden ikke tæt nok på Jorden til at udgøre en decideret trussel.

Computermodeller viser, at 2014 UR116 vil holde tilstrækkelig afstand til Jorden i de næste mindst 150 år.

Vladimir Lipunov understreger dog, at store asteroiders baner er vanskelige at forudsige, fordi deres kurs påvirkes af tyngdekraften fra andre planeter.

Asteroide vil skabe kæmpe eksplosion

Hvis 2014 UR116 rammer Jorden, vil det ifølge forskeren medføre en eksplosion, der er 1000 gange kraftigere end den, der ramte byen Chelyabinsk i Rusland i 2013.

For nylig gik over 100 forskere fra hele verden sammen om at opfordre verdenssamfundet til at opbygge et avanceret sporingssystem, der kan spotte truende rumsten.

Asteroider kom med vand til Jorden

Asteroider bringer dog ikke kun død og ødelæggelser med sig. Ugen har også budt på nyheden om, at de formentlig har bragt vand med sig til Jorden i dens barndom.

Hidtil har de fleste astronomer troet på, at vandet kom med kometer, men dugfriske analyser fra Rosetta-sonden taler imod den teori.