nb web u34 husker du asteroide

Asteroide-trussel rammer ved siden af

Flere medier skriver, at en asteroide kaldet 1950 DA vil ramme Jorden i 2880. Sandheden er dog, at astronomerne de senere år har fundet ud af, at risikoen er endog meget lille.

21. august 2014 af Carsten Nymann

“På sin vej gennem rummet roterer asteroiden 1950 DA med en sådan kraft, at den burde falde fra hinanden.

Forskere ved det amerikanske University of Tennessee har nu studeret himmellegemet og fundet ud af, at kun en elektrostatisk effekt kaldet van der Waals-kraften forhindrer, at den store klump på 1,3 kilometer splintres.”

Sådan burde nyheden om 1950 DA have lydt i ugens løb, efter at forskerne offentliggjorde deres arbejde.

Gammelt tal blev blæst op I stedet blev det til dommedagsoverskrifter, da flere medier berettede, at asteroiden med en sandsynlighed på 1 ud af 300 ville ramme Jorden i 2880.

Tallet stammer fra en udregning, som blev foretaget i 2002, og som Illustreret Videnskab dengang også refererede i sektionen Ny viden.

Problemet er bare, at et andet forskerhold så sent som i 2013 satte sig ned og regnede efter med al den nyeste data. De kom frem til, at sandsynligheden snarere er 1 ud af 4.000.

Tæt på er ret langt fra 1950 DA er én af omkring knap 1.000 asteroider på over en kilometer, hvis bane bringer dem “i nærheden af Jorden”.

I astronomiske termer vil “i nærheden” sige inden for en afstand af Solen på 194.477.231 km.

De nærmeste objekter, vi kender til, passerer os ganske vist med en afstand af blot fem millioner km – men det er stadig mere end 10 gange længere væk end Månen.