Er asteroidebæltet en eksploderet planet?

Hvorfor er der et asteroidebælte mellem Mars og Jupiter? Kan det være resterne af en tidligere planet, som er eksploderet?

Den første asteroide blev opdaget nytårsnat 1800/1801. Det var Ceres, og da der snart efter kom mange flere til, opstod der den formodning, at asteroiderne var rester efter en større planet, der var gået til grunde, for eksempel i en eksplosion. Problemet var imidlertid, at hvis man lagde masserne for alle de kendte asteroider sammen, blev resultatet meget beskedent, måske kun en tusindedel af Jordens masse. I dag mener de fleste astronomer derfor, at asteroiderne ikke er resterne af en planet, men derimod byggemateriale til en planet, der aldrig blev til noget. De indre planeter i Solsystemet er formentlig dannet ved en sammenklumpning af såkaldte planetesimaler, det vil sige klippemateriale i alle mulige størrelser, som igen er opstået af det støv, der fandtes i en skive omkring den nyfødte sol for 4,6 milliarder år siden. Men uden for Mars, der er den yderste af klippeplaneterne, har planetesimalerne aldrig fået muligheden for at samles til et større legeme. Det skyldes blandt andet tyngdekraften fra Jupiter, der hele tiden har forstyrret de eksisterende objekter, så de ikke har kunnet holde sammen. Man kender i dag tusindvis af asteroider, men Ceres er stadig den største med en diameter på knap 1000 kilometer.