© Shutterstock

Mystisk asteroide skaber årets flotteste regn af stjerneskud

Asteroiden 3200 Phaethon kommer rekordtæt på Jorden og bringer årets største meteorregn - Geminiderne - med sig. Sværmen af stjerneskud topper natten til torsdag i et kosmisk lysshow.

11. december 2017 af Jakob Mikael Espersen

Et stjerneskud i minuttet.

Det er frekvensen, når årets flotteste meteorregn - Geminiderne - lægger turen forbi Jorden og lyser himlen op.

Showet topper natten til torsdag, og meteorregnen varer til søndag d. 17. december.

Rumsten trækker stjerneskud

Geminiderne er et tilbagevendende fænomen, som skyldes, at en 5-kilometer bred, mystisk rumsten - kaldet 3200 Phaethon - hvert år flyver forbi Jorden.

Med sig har rumstenen en hale af støvpartikler, og når Jorden i sin bane om Solen flyver gennem 3200 Phaethons hale, brænder partiklerne op i atmosfæren, hvilket viser sig som en sværm af stjerneskud.

Se kalenderen med alle årets meteorsværme lige her!

Astronomer mener, at 3200 Phaethon muligvis er en komet, som har afstødt al sin is og på den måde fremstår som en asteroide.

3200 Phaethon passerer i år Jorden i en afstand af 10 mio. km - den korteste afstand, siden den blev opdaget i 1983.

Astronomer vil derfor bruge årets meteorsværm til at studere 3200 Phaethon.

Månen opfører sig eksemplarisk

For at Geminiderne fremstår kraftigst, skal Månen lyse svagt - ellers er det svært at få øje på de lysende stjerneskud.

I øjeblikket er Månen heldigvis en tynd, aftagende halvmåne.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Det bedste sted, du kan observere stjerneskudene fra, er på landet - langt fra byens lysforurening. Hvis du er i byen, mens meteorregnen står på, skal du finde et sted, hvor gadebelysning og huse ikke blænder.

Hvis skyer står i vejen for dit udsyn til Geminiderne, viser NASA forestillingen live fra deres meteorobservatorium i Alabama.