DeeDee

Den nyfundne dværgplanet er tre gange længere væk fra Solen end Pluto.

© Alexandra Angelich (NRAO/AUI/NSF)

Astronomer finder ukendt dværgplanet

Tre gange længere væk fra Solen end Pluto har astronomer gjort et spektakulært fund. I Solsystemets yderste egne har de observeret en hidtil ukendt dværgplanet.

2. maj 2017 af Babak Arvanaghi

I Solsystemets yderste egne har astronomerne gjort et sjældent og spektakulært fund.

Tre gange længere væk fra Solen end Pluto har de stillet skarpt på en hidtil ukendt dværgplanet.

Den lille klode har fået navnet 2014 UZ224 men bliver kaldt DeeDee efter det engelske ’distant dwarf’ – fjern dværg på dansk.

Form som en kugle

DeeDee er lige så svær at se som et tændt stearinlys halvvejs mellem Jorden og Månen, og derfor har det ikke været nemt at observer den.

I 2014 opdagede astronomer noget stort på den anden side af Kuiper-bæltet. Siden har ALMA-teleskopet i Chile stillet skarpt på området, og analyser herfra viser, at det store objekt er en dværgplanet.

DeeDee har en diameter på 635 kilometer – nok til at gøre den rund – og så kredser den om Solen. Dermed opfylder den kravene, der bliver stillet til en dværgplanet.

For at blive opgraderet til en planet skal den også have ryddet sin bane for andre objekter. Det har den lille klode ikke gjort.

DeeDee

• Dværgplanetens bane er meget elliptisk. Lige nu befinder den sig 92 AU (ca. 13 mia. km) fra Solen.
  • I år 2142 er den med 38 AU (5,7 mia. km) det tætteste, den kommer på Solen.
  • Et år på DeeDee varer ca. 1100 år på Jorden.
  • Temperaturen på den fjerne klode er 30 K (–243°C).
  • Dværgplaneten er mørk og reflekterer kun 13 procent af det sollys, som rammer den.
  • Den internationale astronomiske union, IAU, har endnu ikke godkendt DeeDee som en officiel dværgplanet. Kun Pluto, Eris, Ceres, Haumea og Makemake er godkendt.