twin suns

Nyopdagede planeter kredser om dobbeltsole

Astronomerne har fundet to planeter, som kredser om en dobbeltsol.

I 2011 fandt astronomerne den første planet, der kredser om to sole i stedet for en – og nu har de fundet to mere. Derfor vover astronomerne fra bl.a. amerikanske San Diego State University at tro på, at planetkredsløb om dobbeltsole ikke er så sjældne som før antaget.

Den første planet var Kepler 16b, og de to nyopdagede har fået navnene Kepler 34b og Kepler 35b. De er begge gasplaneter på størrelse med Saturn. Kepler 34b er 289 dage om at nå rundt om sine to sole, mens det tager 131 dage for Kepler 35b. Begge de nyopdagede systemer befinder sig i stjernebilledet Svanen og ligger henholdsvis 4900 og 5400 lysår fra Jorden.

Planeter om dobbeltsole bliver udsat for langt mere varierede påvirkninger end planeter, som kun har en sol. Temperaturforskellene kan i løbet af et enkelt år være meget hyppige og ekstreme, og det samme gælder effekten på planetens atmosfære. Derfor har astronomer også hidtil ment, at forholdene omkring dobbeltsole var for kaotiske, til at planeter overhovedet kunne eksistere i deres nærhed.

Planeterne er fundet af NASA-satelitten Kep-ler, der siden maj 2009 har været på jagt efter planeter uden for vores eget solsystem. Hidtil har Kepler fundet 2326 potentielle planeter, som astronomerne skal undersøge nærmere.