Enceladus gemmer på globalt hav

Saturn-måne gemmer på hav

Isen på Saturn-månen Enceladus dækker ikke bare over lommer af vand. Den flyder på et ocean, som dækker hele månen.

18. december 2015

Billeder af store gejsere, som sprøjter vanddamp ud fra Enceladus, har for længst afsløret et hav på den lille ismåne, men astronomer har ikke vidst, hvor udbredt det var. For at finde svaret har eksperter i billedanalyse gennemgået syv års data fra Cassinisonden.

Måske liv på Enceladus

Astronomerne har fundet små udsving i månens ellers ensartede kredsløb om sin planet, Saturn. Herefter har forskerne testet månens bevægelsesmønster i computermodeller. Mønsteret viste, at udsvingene sker i isdækket, og størrelsen af svingningerne tyder på, at isen er adskilt fra månens stenkerne af et flydende lag hele vejen rundt om månen.

”Hvis overfladen og kernen var forbundet, ville kernen udgøre så stor en dødvægt, at udsvingene i rotationen ville være langt mindre,” siger en af forskerne bag resultatet, Matthew Tiscareno.

Et andet hold forskere har tidligere ud fra målinger af tyngdekraften på Enceladus beregnet, at der kunne være et hav på sydpolen, som var forbundet med et lavere globalt hav. Den teori ser ud til at være bekræftet. Opdagelsen gør månen endnu mere interessant, fordi vand kan betyde liv.

Enceladus' underjordiske hav

Computermodeller har vist, at Enceladus’ kerne er omgivet af et globalt hav, som er helt op til ti kilometer dybt:

1. En kerne af klippe.

2. Et hav, som dækker hele månen. Ved sydpolen er det ti kilometer dybt.

3. Et lag is, der er 30 til 40 kilometer tykt.

4. Store gejsere sprøjter vanddamp, mineraler og gas ud fra månen. 101 gejsere er observeret indtil nu.

Saturn-månen Enceladus er på listen over must see for rumturister

Skal du på sightseeing i rummet? Så skal du forbi Enceladus' gejsere! Læs om de syv store attraktioner for fremtidens rumturister:

Jupiters hav-måner

Jupiter har over 60 måner og fire af de største, Io, Europa, Callisto og Ganymedes, har sandsynligvis alle et indre hav – enten af iskoldt saltvand eller brændende lava.

Forskere har netop opdaget, at Io har et hav af magma, mens de tre andre måner menes at have et hav af saltvand under isdækket.

Io [