Ganymedes moon

Solsystemets største måne er kortlagt

Solsystemets største måne, jupitermånen Ganymedes, har fået et verdenskort.

Ganymedes er kortlagt

Jupiters måne Ganymedes er for første gang nogensinde blevet kortlagt ved at kombinere geologiske data fra Galileosonden med ældre overfladedata indsamlet af Voyager 1 og 2 i halvfjerdserne. Kortet samler alt, hvad forskerholdet ved om den isdækkede overflade på jupitermånen, der er Solsystemets største.

Tre faser har formet Ganymedes' ydre

Ganymedes’ ydre er formet af tre faser: en tidlig fase, hvor hårde meteornedslag dominerede, der kaldes gilgameshan, som blev efterfulgt af en mere tektonisk aktiv periode kaldet harpagian. Senest har Ganymedes gennemlevet den mere kolde og rolige periode nicholsonian med periodiske meteornedslag.

Sonden JUICE besøger Ganymedes i 2022

Ganymedes er næsten trekvart gange så stor som Mars og rummer et enormt underjordisk hav. Månen har et kraftigt magnetfelt, der beskytter den fra Jupiters stråling. Det er usandsynligt, at mennesker kommer til at besøge den ugæstfri måne i nær fremtid.

Til gengæld opsender det europæiske rum-agentur i 2022 sonden JUICE mod Jupiter og Ganymedes. JUICE skal gøre os klogere på den store måne, som astronomen Galileo Galilei opdagede for første gang i 1610.

Læs mere om Solsystemet.

Ganymedes

Med en diameter på 5262 kilometer er Ganymedes større end både Merkur og dværgplaneten Pluto.