Hvordan kender man temperaturen på de ydre planeter?

Hvorledes er det muligt at bestemme temperaturen på Solsystemets ydre planeter? Ingen har jo været der.

Når forskerne skal tage temperaturen på en planet, benytter de sig af strålingen fra den. Ved at måle strålingen er det muligt at beregne temperaturen præcist, fordi de enkelte bølgelængder svarer direkte til en temperatur. Planeter med lav temperatur udsender langbølget, infrarød stråling, mens planeter med høj temperatur udsender kortbølget stråling. Normalt benytter man målinger fra satellitter i kredsløb om Jorden, fordi man så er fri for den varme og de forskellige former for støj, som strålingen udsættes for, hvis den først skal passere igennem atmosfæren. Det kan dog godt lade sig gøre at måle strålingen fra Jorden. En planets temperatur er bestemt af en række forskellige faktorer. Den vigtigste er mængden af lys fra Solen. Men derudover spiller planetens eventuelle atmosfære en rolle. Atmosfæren har betydning for, hvor meget varme planeten er i stand til at holde på. Desuden producerer alle planeter indre varme i et eller andet omfang. De ydre planeter i Solsystemet er relativt kolde på overfladen, især på grund af den store afstand til Solen. For eksempel ligger temperaturen på Pluto, der er Solsystemets yderste planet, kun cirka 50 grader over det absolutte nulpunkt. Det svarer til en temperatur på minus 223 grader på celsiusskalaen.