Venus

I nat overstråler Venus alle himlens stjerner

Vores naboplanet stjæler opmærksomheden og er et betagende syn, når den i aften efter solnedgang bliver himlens næstklareste objekt.

2. januar 2017

Solen og Månen er himlens herskere med deres klare og altoverstrålende lys. Herefter følger en hær af stjerner med deres glitrende og insisterende skær.

Men den 12. januar vil planeten Venus tage fokus og overstråle samtlige stjerner. Den vil være det klareste objekt på nattehimlen efter Månen.

Det skyldes, at planeten står i såkaldt østlig elongation, hvilket betyder, at den er så langt væk fra Solen, som den kan komme, set fra Jorden.

Når Venus er i elongation - længst væk fra Solen set fra Jorden - er den nemmest at se med det blotte øje.

Solen overstråler normalt Venus

Da Venus er blandt de indre planeter, overstråler Solens kraftige lys den ofte, og det kan gøre den usynlig for det blotte øje.

>> Fascineret af himmellegemerne? Tag med Illustreret Videnskab på solformørkelsesrejse til USA's spændende sydstater!

For at se Venus er det derfor nødvendigt, at den er langt væk fra Solen.

Forholdene er optimale 12. januar

For de ydre planeter som Mars, Jupiter og Saturn er det anderledes.

Dem ser vi bedst, når de er i opposition til Solen – når Jorden står midt mellem Solen og fx Mars.

Forholdene er optimale den 12. januar, og Venus vil være synlig fire til fem timer, efter at solen er gået ned.

Fang Venus og tre andre planeter:

Både Venus, Mars, Uranus og Neptun er synlige denne aften. 1) Du skal kigge lavt på himlen i vest-sydvestlig retning kl. 19-20, hvor Venus vil fremstå meget klart.2) Lidt over og til venstre ses Mars, og gennem et teleskop kan iskæmperne Uranus og Neptun findes relativt tæt på Venus.3) Med et kamera med et vidvinkelobjektiv og teleskop linse kan du tage et billede af alle fire planeter.4) Placér Venus i nederste højre del af billedfeltet.

FAKTA OM VENUS:

? Venus kaldes for morgen- og aftenstjernen, fordi vi fra Jorden altid ser Venus tæt på Solen. Det skyldes, at Venus er tættere på Solen end Jorden.

? Et døgn på Venus varer 243 jorddage, mens et år kun varer 225 jorddage. Dagene er længere end årene, fordi planeten drejer hurtigere om Solen end rundt om sig selv.

? Solen står op i vest på Venus, fordi planeten drejer om sin egen akse i urets retning. De fleste planeter drejer mod uret, mens Uranus drejer en tredje vej om sig selv.

? Når Venus står i elongation – og er synligst på himlen – har den denne 102.000.000 kilometers afstand til Jorden.