Earth core

Regn af jerndråber skabte Jordens kerne

Ifølge en ny teori blev Jordens kerne dannet af nedsivende jern.

14. april 2014

Det dybeste, vi mennesker nogensinde har boret os ned i vores egen planet, er lidt over 12 kilometer – en brøkdel af de knap 6400 kilometer ind til Jordens centrum.

Ud fra eksperimenter i laboratoriet har forskere fra Stanford University i Californien, USA, nu imidlertid præsenteret deres løsning på en af de mange gåder om vores klode – mysteriet om, hvordan kernen af metal blev dannet.

Ved hjælp af avanceret røntgenteknologi undersøgte forskerne, hvordan jern og bjergarter reagerer under det kolossale tryk og den ekstreme varme, der hersker inde i Jorden.

Metallisk regnvejr skabte Jordens kerne

Forsøgsresultaterne peger på, at kernen ikke som formodet blev dannet på én gang. I stedet er den skabt igennem millioner af år ved en slags metallisk regnvejr, hvor dråber af jern fra kappen – den del af kloden, der strækker sig fra jordskorpen og ned til den ydre kerne i cirka 2900 kilometers dybde – er sivet ned i kernen.

Ifølge forskerne har trykket presset jernet ud af bjergarterne i mere end 1000 kilometers dybde. Jerndråberne har samlet sig i små bække, som er trængt ned gennem bjergarterne og ind i kernen – omtrent ligesom vand trænger gennem kaffebønnerne i en kaffemaskine.