Jupiter_solar system theme

Jupiter: Solsystemets kæmpe

Vidste du, at planeten Jupiter er den største planet i Solsystemet? Læs flere fakta om Jupiter her på siden.

1. maj 2014 af Lone Djernis Olsen

Jupiter planeten

Planeten Jupiter er Solsystemets kæmpe. Planeten er den første af de ydre gasplaneter, og den vejer mere end dobbelt så meget som alle de andre planeter i Solsystemet tilsammen.

Jupiter er en gasplanet, hvilket betyder, at den ikke har nogen fast overflade. Den består af gas, muligvis med en fast kerne i centrum. 75 % af gassen er hydrogen og 25 % er helium.

Guden Jupiter

Jupiter har været kendt siden oldtiden som en vandrestjerne, men blev først nærstuderet omkring 1610, da Galilei Galileo så den og dens fire største måner igennem sit teleskop.

Planeten Jupiter er opkaldt efter den øverste græske gud i den romerske mytologi. Guden over lyn og torden.

Planeten Jupiter

På Jupiter raser en storm, som er 2-3 gange Jordens størrelse.

Jupiters røde plet

Som på Jorden, er der vinde på Jupiter, som bevæger sig i bælter fra øst til vest og omvendt. På grænserne mellem vindbælterne bliver gassen hvirvlet rundt, og der opstår dermed lokale storme.

Den største storm kaldes den røde plet, og den dækker et område, som svarer til 2-3 gange Jordens størrelse. Den ses tydeligt på mange billeder af planeten og har raset i flere hundrede år.

Astronomer har observereret stormen i næsten 350 år, og nu ligner det, at den er ved at blive mindre.

Jupiters måner

Jupiter har 67 kendte måner, men det anslås, at planten kan have op til 100 måner. Jupiter har flere måner end nogen af de andre planeter i Solsystemet. Mange af Jupiters måner er asteroider, som planeten har indfanget med sin enorme tyngdekraft.

De fire største måner kaldes de galileiske måner, fordi de som nævnt blev opdaget af videnskabsmanden Galileo Galilei i 1610. Tre af Jupiters måner har muligvis et hav af saltvand gemt under overfladen, og derfor mener nogle forskere, at der kan være liv på disse måner.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Hvor mange måner har jupiter?

Jupiter er den planet i solsystemet som har flest måner.

Udforskning fra kredsløb

Siden 1973 har syv ubemandede sonder passeret tæt forbi Jupiter. I 1995 gik Galileo-sonden som den første i kredsløb om planeten og blev der i syv år. Sonden tog billeder af både Jupiter og de fire Galileiske måner, og den sendte en lille sonde ned gennem Jupiters atmosfære. I 2016 ankommer sonden Juno til Jupiter og går også i kredsløb om planeten.

Jupiter kan til tider ses fra Jorden, og i gennemsnit er den det tredjeklareste objekt på nattehimlen efter Månen og Venus.

Fakta om Jupiter

Radius: 69.911 km Antal måner: Mindst 67 (der bliver jævnligt opdaget nye) Afstand til Solen: 778.547.200 km Jupiters temperatur: -121 °C (gns.)

Udforsk de dybeste have og de fjerneste galakser.

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.