Jupiter_solar system theme

Jupiter: Solsystemets kæmpe

Vidste du, at planeten Jupiter er den største planet i Solsystemet? Læs flere fakta om Jupiter her på siden.

1. maj 2014 af Lone Djernis Olsen

Planeten Jupiter

Planeten Jupiter er Solsystemets kæmpe. Planeten er den første af de ydre gasplaneter, og den vejer mere end dobbelt så meget som alle de andre planeter i solsystemet tilsammen.

Jupiter er en gasplanet, hvilket betyder, at den ikke har nogen fast overflade. Den består af gas, muligvis med en fast kerne i centrum. 75 % af gassen er hydrogen og 25 % er helium.

Jupiters stormomsuste atmosfære

I Jupiters atmosfære raser voldsomme storme. Den største dækker et område, der svarer til 2-3 gange Jordens størrelse og kaldes den store røde plet. Den ses tydeligt på mange billeder af planeten og har raset i flere hundrede år.

Jupiter har rekord i måner

Jupiter har flere måner end nogen af de andre planeter i Solsystemet. Mange af Jupiters måner er asteroider, som planeten har indfanget med sin enorme tyngdekraft. De fire største måner kaldes de galileiske måner, fordi de blev opdaget af videnskabsmanden Galileo Galilei i 1610. Tre af Jupiters måner har muligvis et hav af saltvand gemt under overfladen, og derfor mener nogle forskere, at der kan være liv på disse måner.

Udforskning fra kredsløb

Siden 1973 har syv ubemandede sonder passeret tæt forbi Jupiter. I 1995 gik Galileo sonden som den første i kredsløb om planeten og blev der i syv år. Sonden tog billeder af både Jupiter og de fire Galileiske måner og den sendte en lille sonde ned gennem Jupiters atmosfære. I 2016 ankommer sonden Juno til Jupiter og går også i kredsløb om planeten.

Jupiter kan til tider ses fra Jorden, og i gennemsnit er den det tredjeklareste objekt på nattehimlen efter Månen og Venus.

Læs mere om de andre planeter i Solsystemet.

Fakta om Jupiter

Radius: 69.911 km Antal måner: Mindst 67 (der bliver jævnligt opdaget nye) Afstand til Solen: 778.547.200 km Jupiters temperatur: -121 °C (gns.)

Udforsk de dybeste have og de fjerneste galakser.

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.