Jupiters måne Europa 2/2015

Europa har pladetektonik

Jupiters måne Europa har pladetektonisk aktivitet præcis ligesom Jorden. På Europa forskyder isplader sig, hvilket blandt andet skaber helt specielle isvulkaner.

8. januar 2015

Isdækket på Jupiters måne Europa er fyldt af store sprækker med brudflader, hvor ny is er dannet.

Astronomer har længe undret sig over, hvad der bliver af den gamle is, eftersom planeten ikke udvider sig. Nu har forskere opdaget, at isplader skubbes ned i undergrunden og her smelter sammen med det varmere islag.

Pladetektonisk aktivitet opdaget på Jupiters måne Europa

Europa har altså pladetektonisk aktivitet som Jorden – bare med isplader. Den overraskende opdagelse har amerikanske forskere gjort ved at nærstudere fotografier taget af NASA’s Galileo-rumsonde mellem 1995 og 2003.

Forskerne fandt formationer i månens overflade, som svarer til de såkaldte overskydningszoner på Jorden, der blandt andet findes ved Sydamerikas vestkyst. Zonerne opstår, når oceanpladen møder kontinentalpladen og presses ned under kontinentet. Hermed opstår vulkaner og jordskælv. På Europa er det blot is, som skyder op som folder i landskabet, og isvulkaner, der opstår, når smeltevand presses op til overfladen.

Europa er en måne fyldt med isvulkaner

Europas pladetektonik fungerer som Jordens. Blot er det på Europa enorme isplader, som skyder sig ned i undergrunden og smelter sammen med varmere is:

Klik på billedet for at se det i en større version.

• 1: Det dybe, varme islag bevæger sig, så isplader føres sammen. • 2: Den tunge isplade presses ned under den lette isplade. • 3: Isen smelter sammen med en varmere ismasse. • 4: Smeltevand presser sig op som isvulkaner og danner ny is. • 5: Isen presses sammen i foldninger.

Europa - en måne med liv?

Europa er det sted i Solsystemet udenfor Jorden, hvor der er størst chance for at finde liv. Tag med på opdagelse på den fjerne måne, hvor der er chance for at finde livets byggeklodser i form af flydende vand, energi og kemiske stoffer:

Fakta om Europa

? DIAMETER: Cirka 3000 kilometer.

? ATMOSFÆRE: Tynd og indeholder især ilt.

? OVERFLADETEMPERATUR: Minus 170 °C.

? OVERFLADE: Bevægelig iskappe, som er mellem 15 og 25 km tyk.

? MELLEMLAG: Isen skjuler formentlig et kæmpe ocean, som er 60-150 km dybt.

? INDRE: En jernkerne omgivet af klippe.