Venus

Venus har faser ligesom Månen, og faserne kan skimtes i en håndkikkert.

© SHUTTERSTOCK

Kom tæt på Venus med en håndkikkert

Den 17. maj træder vores brændvarme naboplanet klart frem på himlen. Med en almindelig kikkert du se grænsen mellem planetens lyse og mørke side.

14. maj 2018 af Jesper Grønne

Venus er en klar planet, først og fremmest fordi den er uhyre tæt på Jorden – dertil kommer, at planeten er indhyllet i et tæt lag skyer, der reflekterer sollys som et spejl.

Med det blotte øje er Venus ikke andet end en lysende prik, men allerede gennem en håndkikkert eller et lille teleskop kan man se, at planetens skive ikke er helt fuld.

I modsætning til de andre synlige planeter som fx Mars og Jupiter optræder Venus aldrig på himlen gennem en hel nat. Den vil altid være enten et morgen eller et aftenobjekt og stå tæt på horisonten i umiddelbar nærhed af Solen.

Umiddelbart skulle man tro, at Venus bliver mere lysstærk, efterhånden som den tiltager, men faktisk er det lige omvendt. Planeten bliver mere og mere fuld, efterhånden som dens afstand til Jorden vokser. Og jo længere lyset skal bevæge sig for at nå ned til os, des svagere bliver det.

Sådan gør du

• Den 17. maj en times tid efter solnedgang kan du se Venus omkring 15 grader over horisonten i nordvestlig retning. Den befinder sig lidt skråt til højre for og over Månen. Efter et par timer forsvinder planeten ned bag horisonten.
  • Med det blotte øje kan du tydeligt se Venus og Månen. På grund af deres lave højde skal du finde et sted med frit udsyn mod horisonten.
  • Med en kikkert eller et teleskop kan du se, at Venus kun er omkring 85 procent oplyst af Solen. Planeten er synlig, allerede mens himlen stadig er farvet rød af Solen, fordi den lyser tilpas kraftigt.

Se ud i Universet

Jordens brændvarme naboplanet er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.