Comet ISON

Århundredets komet er her

Kometen ISON kan blive et spektakulært syn på nattehimlen, hvis den overlever sin rundtur om Solen.

25. oktober 2013

Opdateret: Se ISON optaget med SOHO-teleskopet her:

Den 28. november er astronomerne meget klogere! Det er nemlig skæringsdatoen for kometen ISON's tur rundt om Solen. Allerede nu er ISON et godt stykke inde i Solsystemet, og den har potentialet til at blive århundredets komet, der vil danse på nattehimlen i flere måneder.

ISON er en såkaldt "sungrazing" komet, hvilket betyder, at dens bane bringer den meget tæt på Solens glohede atmosfære. Hvis ISON overlever mødet med Solen, vil den blive et spektakulært syn på nattehimlen.

Herunder kan du se, hvor og hvornår ISON vil kunne ses fra Jorden:

28. november: ISON når sit perihelion (det punkt i dens bane, som er tættest på Solen) og sin maksimale lysstyrke. Måske vil den endda være synlig om dagen.

December og januar: Hvis ISON overlever turen rundt om Solen, vil den kunne ses fra den nordlige halvkugle i både de tidlige morgen- og aftentimer. Omkring den 10. december vil ISON være et smukt syn på himlen i de tidlige morgentimer, og ved mørke forhold uden lysforurening vil dens lange hale muligvis strække sig i den østlige horisont fra stjernebillederne Slangebæreren til Store Bjørn.

Bliv klogere på ISON og forskernes forventninger

Læs mere om ISONs vej til Solen, og hvad forskerne håber på at få ud af dette særlige tilfælde.

Som abonnent på bladet kan du downloade artiklen ved hjælp af knappen nedenfor.

Ikke abonnent? Få et godt tilbud her.