Komet byder på farverigt fyrværkeri
Meteorer

Meteorregnen på nattehimlen topper med ca. 25 stjerneskud i timen fra 21. oktober og tre-fire nætter frem

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Komet byder på farverigt fyrværkeri

I oktober ramler Jorden ind i en sværm af kosmiske støvpartikler. Resultatet er en regn af meteorer kaldet Orioniderne, som brænder op omkring 100 kilometer oppe i atmosfæren.

20. oktober 2017 af Jesper Grønne

Netop nu kan du opleve en sand sværm af meteorer på himlen med omtrent 25 klare stjerneskud i timen.

Det er meteorsværmen Orioniderne, der kommer forbi Jorden, og da der samtidig er nymåne, vil stjerneskuddene træde ekstra klart frem fra lørdag d. 21. oktober og tre-fire nætter frem.

Meteorsværmen kaldes Orioniderne, fordi den ser ud til at udspringe fra stjernekonstellationen Orion. Dens ophav er dog en del tættere på.

Den stammer fra Halleys komet i vores eget solsystem.

ER DU VILD MED RUMFART OG UNIVERSET? Snup et abonnement på Illustreret Videnskab - vi kan heller ikke få nok af Rummet!

Meteorerne ses som farvede ildkugler, der trækker en hale efter sig. Farverne kommer fra glødende gasser i meteoren eller atmosfæren.

Sådan gør du

• Ved midnat er sværmens udspring lavt i østlig retning, men i løbet af natten bevæger punktet sig mod sydvest og højere op på himlen. Forholdene er derfor bedst sidst på natten.
  • For at få fuldt udbytte af meteorregnen skal du give dig god tid. Du får den bedste oplevelse, hvis du tager varmt tøj på og sætter dig i en behagelig stol.
  • Du kan forholdsvis nemt få gode billeder af de farverige meteorer. Sæt kameraet på et stativ, og brug et bredt vidvinkelobjektiv. Indstil en løs eller en indbygget intervaltimer, så kameraet tager billeder med jævne mellemrum.

VIDSTE DU AT:

Orioniderne er små støv- og ispartikler efterladt af Halleys komet.

Jorden støder en gang om året ind i kometens rester, og nogle af partiklerne rammer vores atmosfære med over 230.000 km/t. Flere af dem efterlader et langvarigt røgspor på himlen.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk