Gap on the moon Illustration

Månen er stadig geologisk aktiv

Månen er ikke helt så død, som astronomerne troede. Nye billeder viser, at geologiske kræfter stadig kan være i gang.

27. juni 2012

Astronomerne har altid anset Månen for at være en død klode, men nu viser nye billeder tegn på, at overfladen stadig bliver omdannet af geologiske kræfter. Billederne, der er taget af satellitten Lunar Reconnaissance Orbiter, viser, at der flere steder er kløfter – såkaldte graben. De kan kun være dannet ved, at tektoniske kræfter har rykket Månens overflade fra hinanden.

Astronomerne har længe kendt til sådanne graben, men de nye billeder viser, at nogle af disse kløfter geologisk set er meget unge – helt ned til 50 millioner år. I sammenligning med Månens alder på 4,6 milliarder år er 50 millioner år meget kort tid, og derfor overvejer geologerne, om dannelsen af graben er en proces, der stadig foregår. Hvis det er tilfældet, er det første gang, at astronomerne ser en aktiv geologisk proces på Månen.

Geologerne har fundet flere tegn på, at Månen skrumper – siden Månens dannelse er dens radius blevet 100 meter mindre. Derved er overfladen blevet mindre, og det har bogstaveligt talt dannet rynker på overfladen af Månen, hvor skrænter snor sig mange kilometer gennem landskabet. Afkølingsprocessen forstår geologerne godt. Men de er mere uforstående over for, hvor de kræfter kommer fra, som ligefrem kan rykke stykker af Månens overflade fra hinanden.