Lavastrømme på Månen

Slette på Månen skabt af lava

NASA-forskere har gjort en sensationel opdagelse: Den største slette på Månen er ikke som hidtil antaget et nedslagskrater, men i stedet skabt af lava.

20. januar 2015

Ny teori om den største slette på Månen

Astronomerne er nødt til at skrive Månens historie om, efter at forskere fra NASA har gjort et banebrydende nyt fund. Hidtil har den førende teori været, at den største slette på Månen, kaldet Stormenes Hav, blev skabt ved et voldsomt sammenstød mellem Månen og en asteroide i Solsystemets kaotiske barndom.

Nu viser data fra de to NASA-rumsonder Ebb og Flow, at den cirka 2600 kilometer brede slette er omkranset af lange, lavafyldte sprækker, som danner en enorm firkant.

Rumsonderne Ebb og Flow fløj i 2012 i kredsløb 55 km over Månen. Når afstanden mellem sonderne ændrede sig, kunne forskerne aflæse forskelle i Månens tyngdefelt – data, som har givet ny viden om Månens overflade.

Månen er formet af geologisk aktivitet - ikke asteroider

Hvis sletten var opstået som følge af en kollision med en asteroide, ville måneslettens ydergrænser have været ovale eller runde. Nu mener astronomerne i stedet, at den enorme måneslette blev skabt i kølvandet på heftig geologisk aktivitet, kort efter at Månen blev dannet.

Ligesom når de tektoniske plader på Jorden bevæger sig og skaber jordskælv, flåede voldsomme geologiske kræfter i Månens skorpe med det resultat, at skorpen slog revner. Rødglødende lava strømmede ud fra revnerne og oversvømmede det område af Månen, vi i dag kender som Stormenes Hav.

Månen er ikke ene om at have vulkansk aktivitet