Mars UV top

Billeder afslører ukendte sider af Mars

Fra behørig afstand har et NASA-fartøjet knipset afslørende billeder af Mars. De gør astronomer klogere på planetens atmosfære, skyerne, og hvordan den kan gløde i mørke.

27. oktober 2016 af Karine Kirkebæk

NASA har netop offentliggjort nye ultraviolette fotos fra fartøjet MAVEN, som kredser om vores røde naboplanet. Herfra skal det se nærmere på Mars' atmosfære, skyformationer og helt specielle “natteglød”.

Billederne er de mest detaljerede af sin slags, og de bringer også helt nye detaljer om planeten på bordet.

Mars lyser om natten

Nogle af de mest interessante billeder er af Mars om natten. For her afslører billederne, at Mars gløder i mørket – også kaldet natteglød.

Foto: NASA

Natteglød er, når en planets mørklagte side udsende lys pga. kemiske reaktioner i atmosfæren. På Mars skyldes gløden en udledning af nitrogenmonoxid, og det er første gang, at vi nu har set billeder af det.

Foråret indfinder sig på Mars

Dagsbilleder viser, hvordan atmosfæren ændrer sig efter årstiderne. På billedet kan man se, at foråret er ved at få overtaget efter vinteren.

Det pink område er ozon-koncentrationen ved sydpolen. Foto: NASA

Koncentrationen af ozon ophober sig om vinteren, mens den svinder ind om foråret, når der begynder at være vanddamp tilstede i atmosfæren igen. Om vinteren er vanddampen frosset ude af atmosfæren.

Skyer hvirvler rundt

Et tredje billede gør astronomerne klogere på Mars’ skyer. Billederne har fået falske farve, for at tydeligegøre, hvordan skyer (de lyse pletter) hvirvler rundt på planeten og bevæger sig op mod Mars højeste vulkan, Olympus Mons, på toppen af planeten.

Foto: NASA

Den nye viden, som billederne fører med sig, kan være nyttige ift. fremtiddige missioner til Mars.