Kan man bygge en base på Mars?

Der tales om en bemandet mission til Mars. Er det muligt at bygge en base der?

1. september 2009

I filmen “Total Recall” redder Arnold Schwarzenegger en Mars-koloni ved at aktivere en mystisk fusionsreaktor, som omdanner vandet i Mars´ undergrund til ilt. Planen er ikke helt urealistisk, men kræver formentlig tusinder af år og ikke få minutter som i filmen. På kortere sigt er det derfor nødvendigt at skabe et lukket miljø, hvor mennesker kan leve og fungere igennem længere tid. I den forbindelse vil man være afhængig af at ud- og genvinde basale livsfornødenheder som ilt og vand på stedet og producere fødemidler på Mars. Foreløbig er der ingen grund til, at det ikke kan lade sig gøre, selv om der stadig er mange tekniske problemer at løse. Der er allerede forsket en del i, hvordan tilværelsen på en fremtidig Marsbase kunne foregå. I eksperimentet Biosphere 2 lod man mennesker, dyr og planter indgå i et lukket biologisk kredsløb. Og hver sommer drager en gruppe forskere til Devon Island i Nordcanada for at simulere livet i en Marsstation.