Mariner 4 mars teaser image

NASA tog livet af marsmanden

“Invaders from Mars” var blot én i den endeløse række af film, som inden 1965 satte en skræk i livet på seerne. Før den tid troede man fuldt og fast på marsmænd - men så sendte NASA rumsonden Mariner 4 til Mars med et kamera.

23. juni 2015 af Babak Arvanaghi

"Angribere fra Mars indfanger mennesker - bruger dem til skumle formål - og forvandler dem til djævelske tilintetgørelses-redskaber!"

Traileren for "Invaders from Mars" (1953) illustrerer meget godt den frygt og den tro på rumvæsner, der herskede i tiden omkring 1950. Det var den helt klare opfattelse blandt Jordens befolkning, at marsmænd eksisterede, og at det blot var et spørgsmål om tid, før vi kom i kontakt med dem.

Den tanke skulle rumsonden Mariner 4 dog snart få gjort kål på.

Mariner 4 blev marsmandens bøddel

I 1965 blev myten om liv på den røde planet effektivt aflivet. Som den første rumsonde nogensinde formåede NASAs Mariner 4 at sende nærbilleder af Mars tilbage til Jorden. Til skuffelse for forskere og science fiction-fans viste billederne dog intet spor af liv.

Mariner 4 fløj tæt forbi Mars den 14. og 15. juli 1965 og sendte billeder hjem af planetens overflade. Der var ingen marsmænd på. Foto: NASA

Hverken kanalerne eller bygningsværkerne, man havde forventet at se, var til stede. I stedet viste billederne en gold planet med et ørkenlignende landskab. Mariner 4's instrumenter viste også, at luften ikke var åndbar, og at den var for kold til at huse liv, som vi kender det.

Billederne af Mars satte en effektiv stopper for spekulationer om liv på Mars – også i fiktionens verden. Rumvæsnerne flyttede ud af Solsystemet og kom ikke længere fra Mars, men fra planeter i fjerne galakser.

Mariner 4 var frontløberen

Menneskeheden opgav dog ikke at udforske Mars, selvom der ikke blev fundet liv. I 2024 forventer rum-projektet Mars One at bringe fire astronauter til den røde planet. Læs om det ambitiøse rumeventyr her:

WAR OF THE WORLDS

Foto: The Smithsonian

Det måske bedste eksempel på frygten for marsmænd er radiospillet "War of the Worlds".

Den 30. oktober 1938 startede en nyhedsudsendelse i de amerikanske radioer. Ti minutter inde blev udsendelsen afbrudt af breaking news – rumvæsner var gået i land i New Jersey.

Telefonerne kimede i et væk på politistationer og hos radiostationen CBS. De amerikanske borgere var i panik: Jorden var under angreb fra Mars. Eller det troede de i hvert fald.

Udsendelsen var i virkeligheden produceret af skuespillere, som med filminstruktør og forfatter Orson Welles i spidsen opførte et uddrag af sci-fi-romanen "War of the Worlds" (1898).