Mars top ny

Mars-astronauter risikerer langvarig hjerneskade og demens

De første mennesker, der træder ud på den røde planets støvede overflade, kan få svært ved at huske deres rumeventyr. Det viser ny undersøgelse, der endnu engang sætter fokus på hjernens reaktion på kosmisk stråling.

12. oktober 2016 af Nanna Vium

Drømmer du om en plads i den første raket mod Mars, så du engang kan fortælle dine børnebørn om din nådesløse rumvandring, mens de kigger op på dig med måbende beundring?

Så kan det være en god ide at genoverveje en ekstra gang.

Det er nemlig langtfra sikkert, du til den tid er i stand til at huske, at du rejste 225 millioner kilometer gennem vores Solsystem og sagde farvel til Jordens magnetfelt i flere år.

En ny undersøgelse af forskere fra blandt andet University of California viser nemlig, at den mængde kosmisk stråling, astronauterne udsættes for bag Mars’ svage magnetfelt og tynde atmosfære, kan medføre en række alvorlige kognitive bivirkninger som hjerneskader, hukommelsestab og demens, mange år efter de er trådt ud af rumdragten.

Kan vare hele livet

Undersøgelsen er basereret på hjernescanninger af mus, og lægger sig i kølvandet af en undersøgelse, fra sidste år, som viste, hvordan den lange rejse kan skade hjernen på kort sigt.

I den nye undersøgelse har forskere så fundet ud af, at astronauterne også kan have alvorlige hjerneskader seks måneder efter hjemkomst og længere.

”Mange af de kognitive skader kan fortsætte hele livet,” lyder det fra Charles Limoli, professer ved University of California og en af forskerne bag undersøgelsen.

Mars-rejse piner kroppen

Jordens magnetfelt og atmosfære beskytter os mod de farlige stråler og partikeludbrud fra Solen. Men den beskyttelse findes ikke i det ydre rum.

Læs vores store artikel om de mange farer, der lurer ved rejsen til Mars.