Mars_solar system theme

Mars: Den røde planet

Vidste du, at det højeste bjerg i Solsystemet findes på planeten Mars? Bjerget hedder Olympus Mons og hæver sig hele 22 km over overfladen? Læs flere fakta om Mars her på siden.

1. maj 2014 af Lone Djernis Olsen

Planeten Mars

Planeten Mars er den mest udforskede planet i Solsystemet, og forskerne mener, den engang har lignet Jorden.

Mars er en klippeplanet som Jorden. I dag er Mars’ overflade tør og støvet, men de sonder og robotbiler, som har udforsket planetens overflade siden 1970’erne, har fundet tegn på, at der tidligere har været flydende vand på Mars - og endda floder. Dengang havde Mars også en tykkere atmosfære, og var i det hele taget mere egnet som levested for liv, som vi kender det, end i dag.

Mars er for lille til at holde på en atmosfære

Mars er så lille, at dens tyngdekraft ikke kunne holde fast på atmosfæren, og den forsvandt langsomt ud i rummet. Derfor er Mars i dag gold og øde, alt flydende vand på overfladen fordamper øjeblikkeligt på grund af det lave tryk, og overfladen hærges af stråling fra Solen, som er ødelæggende for liv.

Marsbase på vej

Alligevel er Mars den planet i Solsystemet, som forskerne mener, det er lettest for os mennesker at kolonisere, og mange forskere arbejder med planer for, hvordan vi kan komme derud og få bygget en permanent base. Derfor er Mars også den af planeterne i Solsystemet, som vi har udforsket mest. Endnu har intet menneske sat sin fod på Mars.

Høje bjerge og dybe kløfter

Mars kaldes også den røde planet, fordi støvet, der dækker overfladen, har en rødlig farve. På Mars findes Solsystemets højeste bjerg, Olympus Mons, som er en udslukt vulkan, der hæver sig 22 km over overfladen. Derudover findes også Solsystemets største kløft, Valles Marineris, på Mars. Kløften er 4000 km lang, 200 km bred og 7 km dyb.

Læs mere om de andre planeter i Solsystemet.

Fakta om Mars

Radius: 3390 km Antal måner: 2 Afstand til Solen: 228 millioner km Mars’ temperatur: -63 °C (gns.)

Udforsk de dybeste have og de fjerneste galakser.

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.