Mars Generator

Mars er kun 30 dage væk med ny raketmotor

Ny fusionsmotor bringer Mars tættere på.

21. august 2013

Rumforskernes drøm om at sende et bemandet fartøj til Mars er kommet ét skridt nærmere virkelighed, efter at forskere fra det amerikanske University of Washington har præsenteret et revolutionerende bud på en raketmotor i form af en fusionsraket.

Med raketten vil fremtidens astronauter kunne tilbagelægge den 55 millioner km lange rejse til vores naboplanet på 30-90 dage. Det er en markant forkortelse af den hidtil beregnede rejsetid, som ifølge NASA vil vare fire år med nuværende teknologi. Desuden ville den nødvendige mængde brændstof være både ekstremt omfattende og dyr – skønsmæssigt ville alene affyringen løbe op i over 12 milliarder dollars.

Men med den nye, energieffektive fusionsraket vil færden kunne gøres langt billigere. Desuden vil astronauterne blive udsat for betydeligt mindre farlig stråling på grund af den stærkt reducerede rejsetid.

Med NASA-midler i ryggen er forskerne under ledelse af astrofysiker John Slough i gang med at udvikle motoren, der skal drives af kernefysiske reaktioner. Motoren benytter samme type processer, som producerer energi i Solens kerne, og foreløbig har forskerne i laboratoriet og på computere testet de fleste af de reaktioner, som skal få motoren til at virke. Næste skridt er at kombinere de enkeltstående afprøvninger i et samlet eksperiment.

Endnu har de amerikanske rumforskere meget arbejde foran sig, inden en funktionsdygtig motor kan blive en realitet. Men John Slough og hans kolleger håber, at en bemandet fusionsraket vil kunne sætte kurs mod Mars allerede omkring 2030.

1. Plasmakerne En plasma-kerne af brint, deuterium og tritium sendes ind i motorens fusionskammer.

2. Fusionskammer Tre ringe af litium omslutter plasmakernen og skaber et stort tryk, som starter fusionsprocessen.

3. Magneter Magneter omkring fusionskammeret dirigerer den skabte energi bagud, så raketten sendes fremad. Processen gentages én gang i minuttet.