nb_u16 Mars

Mars’ gletsjere bugner af vand

Underjordiske gletsjere på Mars indeholder vand nok til at dække den røde planets overflade.

16. april 2015 af Babak Arvanaghi

Under den røde overflade af sand og støv gemmer Mars på enorme gletsjere. Udregninger fra Niels Bohr Instituttet i København tyder på, at de underjordiske gletsjere består af op mod 150 milliarder kubikmeter frossen vand. Det er nok til at dække den røde planet under et metertykt lag vand.

Udregninger viser isens bevægelser

De underjordiske gletsjerformationers eksistens på både Mars’ nordlige og sydlige halvkugle har længe været kendt. Det nye forskningsprojekt har regnet på radarmålinger af gletsjerne fra de seneste ti år, for at bestemme størrelsen på dem og mængden af vand i dem.

Udregningsmetoden har givet et indblik i, hvordan gletsjeraktiviteten på Mars er, og hvordan isen bevæger sig på den røde planet.

Støv beskyttede vand mod fordampning

Forskningsprojektet er et skridt på vejen til at løse mysteriet om, hvad der blev af Mars’ vand. Planeten er i dag gold og øde, men har tidligere været hjemsted for oceaner, søer og områder, som har kunnet huse mikrober.

Det tykke lag støv, der ligger oven på gletsjerne, er ifølge forskerne grunden til, at de ikke er fordampet fra Mars sammen med resten af planetens vand.

Mars i tal