nb_u39 Maven

Rumkapløb: 8 missioner jagter liv på Mars

Ikke færre end to sonder ankom i denne uge til Mars, og antallet af missioner til den røde planet er nu oppe på otte. Målet er at besvare nogle af planetens største gåder: Hvorfor er overfladen gold, og er der stadig spor af liv?

25. september 2014 af Carsten Nymann

Først var det NASA’s Maven, der via en række affyringer af sondens seks raketter bragte sig i kredsløb om Mars i søndags.

Og onsdag var det så indiske Mangalyaans tur.

Sonden, hvis navn er en sammentrækning af ordene Mars og fartøj på sanskrit, skal ligesom Maven foretage målinger i planetens atmosfære.

Metan kan være tegn på liv

En af hovedopgaverne for Mangalyaan er at søge efter metan i luften over Mars.

Findes rester af gasarten i atmosfæren, kan det være tegn på biologisk aktivitet på eller umiddelbart under planetens overflade.

Maven-sonden skal derimod svare på, hvorfor al luften er forsvundet fra Mars.

Mars har haft vand engang

I dag er planetens atmosfære ekstremt tynd, og trykket ved overfladen er blot 0,6 procent af, hvad det er på Jorden.

Overfladens landskab bærer præg af, at flydende vand har skåret kanaler ud i klippelagene, men med nutidens atmosfære ville vand omgående koge væk fra overfladen.

Derfor må Mars på et tidspunkt have haft en tykkere atmosfære.

Solen har kogt atmosfæren væk

Én af teorierne bag den fordampede atmosfære, som Maven skal efterprøve, er, at storme af partikler fra Solen simpelthen har slidt luftmolekylerne væk over tid.

Mars er nemlig ikke – som Jorden – beskyttet mod Solens elektromagnetiske stråling af et magnetfelt.

Otte missioner på Mars

Siden 1996 har forskningen i Mars oplevet en renæssance, og Maven og Mangalyaan slutter sig til tre andre sonder fra henholdsvis USA og Europa, som kredser om planeten.

På selve overfladen triller Mars-roverne Curiosity, Odyssey og Opportunity rundt og tager prøver, mens NASA alene planlægger to fremtidige missioner til planeten.