Mars overflade

Sensationel opdagelse: Mars har flydende vand

Engang bugnede det med flydende vand på Mars. Det gør det muligvis stadig, afslørede NASA på et pressemøde mandag.

28. september 2015 af Babak Arvanaghi

Ved et stort anlagt pressemøde løftede den amerikanske rumfartsorganisation i går sløret for det, de havde kaldt et af Mars’ største mysterier: Forskere har fundet ud af, at der er flydende vand på Mars.

En opdagelse, som kan have enorm betydning for os mennesker. I første omgang kan vandet vise sig at være grobund for primitive livsformer, og dermed løse mysteriet om, hvorvidt vi er alene i Universet. På længere sigt vil vandet gøre det væsentligt lettere for os mennesker at kolonisere vores røde nabo.

Mars havde vand for tre milliarder år siden

Der har længe været enighed blandt forskere om, at der for omkring tre milliarder år siden var store mængder flydende vand på Mars. Både i form af floder, søer og oceaner. Men de fleste har samtidig været enige om, at alt vandet har været samlet som is på planetens poler.

En antagelse, NASA nu har manet til jorden.

Billeder af Mars afslørede vandet

Fundet er gjort ved at studere billeder af planeten taget af både Rovere på planetens overflade og af sonder i kredsløb om vore næstnærmeste nabo.

I 2011 opdagede forskere nogle mørke striber på planetens overflade på skråninger, som vender mod solen – de såkaldte Recurring Slope Linea eller blot RSL. Forskerne mistænkte, at striberne kunne være skabt af vand, som er løbet ned af siderne. Det er den mistanke, NASA nu har bevist.

Ved at anvende nyudviklede metoder til at analysere kemiske stoffer, har forskerne fundet hydreret salt, som kun kan eksistere, hvis det har været i kontakt med vand. Angiveligt er vandet utroligt salt. Ellers ville det fryse på Mars, hvor gennemsnitstemperaturen er 60 frostgrader.

Missioner til Mars bliver lettere

Ifølge NASA bliver vandet på planeten essentielt, når bemandede missioner en dag kommer til Mars. Det skaber grobund for, at vi kan overleve på den ellers golde planet. Organisationen barsler selv med planer om at sende en bemandet mission til planeten inden for de næste 20 år.

Derudover vurderer organisationens eksperter, at det højst sandsynligt betyder, der findes liv på planeten. Direkte adspurgt ved pressemødet svarede Jim Green, chef for NASAs Planetary Science, at som vi kender det, er der liv alle de steder, der er flydende vand.

Næste skridt bliver at sende sonder til planeten, som skal nærstudere de områder, RSL’erne er observeret. Blandt andet skal det undersøges, om der findes grundvand på planeten.