© NASA

Små atomreaktorer skal forsyne Mars med strøm

Mangel på energi er en af de store forhindringer for en koloni på Mars. Nu afprøver NASA atomreaktorer, som vil løse problemet.

22. april 2018 af Antje Gerd Pedersen & Jakob Espersen

Fem små atomreaktorer skal forvandle drømmen om en koloni på Mars til virkelighed.

Hver især kan de producere mellem én og ti kilowatt strøm kontinuerligt gennem ti år eller længere – tilstrækkeligt til at sikre lys, varme og teknisk udstyr i en koloni.

En prototype af reaktoren Kilopower er nu klar til at blive testet langt ude i Nevadaørkenen.

Teknologien bygger på fissionskraft, som også udnyttes i atomkraftværker, hvor varmeenergien fra atomspaltning omdannes til strøm. Men atomkraftværker er store og komplicerede.

Derfor har ingeniører på NASA’s Glenn Research Center i Cleveland udviklet en mini-fissionsgenerator i en enklere version med en selvregulerende, stabil kernespaltning.

Generatoren er på størrelse med en skraldespand og selve atomkernen som en køkkenrulle.

Teknologien til reaktorens enkelte dele er gennemtestet hver for sig, så forskerne er langt i udviklingen af det lille kraftværk.

En kerne af uran er hjertet i de atomreaktorer, som skal give energi til en marskoloni.

Fordelene ved atomreaktoren i forhold til for eksempel solceller er, at den er robust og uafhængig af omgivelserne.

De egenskaber er vigtige på Mars, fordi store områder ligger i mørke, og langvarige støvstorme skygger for solen.

Det betyder, at en marsekspedition med Kilopower-reaktorer kan lande hvor som helst – også i de mørke, nordlige egne, hvor der måske er is.

De områder er særligt interessante, fordi isen kan forsyne en koloni med vand og rumme spor af liv.

Radioaktivt stof slipper varme løs i reaktor

En radioaktiv kerne udsender varme i en reaktor, hvor motorer omdanner varmen til strøm. Det lille kraftværk skal i fremtiden forsyne en marsbase.

Gå på opdagelse i Universet

Foråret er spækket med astronomiske oplevelser, som du kan opleve med en kraftig kikkert. Hvis du vil opleve dem kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.