Tankevækkende sci-fi thriller om jagten på liv i rummet

Hvad er det egentlig for et liv, vi kan forvente at finde i det ydre rum? Biografaktuelle "Life" er med til at gøre spørgsmålet uhyggeligt vedkommende.

13. marts 2017 af kommerciel redaktion for UIP

I "Life" gør seks besætningsmedlemmer på Den Internationale Rumstation (ISS) en af de vigtigste opdagelser i menneskets historie - det første bevis på, at der findes liv på Mars.

Deres undersøgelsesmetoder får dog uventede konsekvenser, da livsformen viser sig at være langt mere intelligent, end nogen havde regnet med; deres værste mareridt.

"Life" er naturligvis fiktion, men det helt igennem realistiske "hvad nu hvis vi finder liv"-tema er slående aktuelt.

De seneste astronomiske gennembrud i jagten på andet liv i Universet understreger med al tydelighed, at filmen rammer plet, når den efterlader publikum tavse i mørket med bare én tanke: "Det her kunne ske i morgen!"

Nærmer tiden sig?

Lige siden 1992, hvor astronomer identificerede de første exoplaneter – planeter uden for vores Solsystem – har det netop været missionen at finde en planet, der kan have flydende vand. Kravet for liv.

Og i år kom den meget spændende annoncering fra NASA og European Southern Observatory, at i tre af de i alt syv exoplaneter på størrelse med jorden, der er i kredsløb om stjernen TRAPPIST-1, kan have vand.

"Meeting a more advanced civilisation, at our present stage, might be a bit like the original inhabitants of America meeting Columbus. I don't think they were better off for it."
- Stephen Hawking/ Life in the Universe

Ikke så sød som E.T.

Mange forskere er derfor enige om, at det mest presserende spørgsmål ikke længere er, om vi finder liv, men hvornår – og i hvilken form.

Chancen for, at det ligner (og er lige så bedårende som) E.T. i Spielbergs 1982 klassiker, er spinkel. I hvert fald, hvis du spørger den amerikanske astrofysiker Neil deGrasse Tyson, der ofte har kritiseret filmindustrien for sine urealistiske skildringer af 'rumvæsener' med menneskelige træk.

Hans pointe? At liv derude – ligesom her på jorden – må forventes at findes i et utal af eksotiske versioner.

Derfor skal du se "Life"

Netop den forståelse er med til at skabe en virkelighedstro oplevelse i "Life", hvor astronauterne finder en celle i dvale, der udvikler sig til en kompleks organisme, som reagerer på sine omgivelser.

En eksistens, der baserer sig på realistiske biologiske principper, hvilket sparker hårdt til den påtrængende samfundsdebat om fremmede livsformer.

Samtidig er "Life" et fascinerende bud på, hvad der kan ske, når vi udforsker – og håndterer mødet med – det ukendte.

Tip! Vind billetter til filmen her inden d. 2. april 2017