Martian

Universitet vil ruste mennesker til et liv på Mars

Før eller siden vil mennesker påbegynde en kolonisering af Mars. Sådan lyder tesen på et australsk universitet, som er klar med et onlinekursus, der skal ruste kursisterne til et liv på den røde planet.

12. september 2016 af Babak Arvanaghi

En gold overflade af rust, en atmosfære som primært består af CO2 og et nærmest ikke-eksisterede magnetfelt.

Mars byder ikke ligefrem på gunstige forhold, når vi mennesker en dag skal kolonisere vores røde nabo.

Det kræver en vis portion viden og de helt rigtige redskaber. Og nu kan du komme på et gratis kursus, der ruster dig til det barske liv på Mars.

En bred palette af videnskab

Monash University i Australien står bag kurset, som hedder: How to Survive on Mars: the Science Behind the Human Exploration of Mars.

Kurset er et online-kursus, hvor du vil blive undervist i kemi, fysik, astronomi og biologi. For at gøre det så realistisk som muligt, bliver forskellige Mars-scenarier sat op, og deltagerne skal bruge deres nyerhvervede viden til at klare sig helskindede igennem.

Ifølge skaberne kræver det ikke specialviden på et enkelt område at overleve på Mars, men en generel viden spredt ud over mange områder. Derfor er kurset en blanding af forskellige videnskaber og problemløsning.

The Martian banede vejen

Astrofysiker Jasmina Lazendic-Galloway og kemiker Tina Overton har skabt kurset og står for undervisningen.

Til Mashable fortæller Jasmina Lazendic-Galloway, at de har været inspirerede af romanen The Martian, som også er blevet filmatiseret med Matt Damon i hovedrollen:

”Vi var vilde med, at forskerne bliver fremstillet som problemknusere. Ikke ligesom i andre film, der er fyldt med aliens og store egoer.”

Kurset starter den 24. oktober, og du kan melde dig til her.