Meteor

Meteor, meteorit, komet og asteroide er ord der bruges i flæng. Men hvornår er der tale om hvilket fænomen på nattehimlen? Hvad er en meteor? Kan en meteor ramme Jorden og hvad er meteor regn? Illustreret Videnskab guider dig igennem nattehimlens fantastiske fænomener, som kan opleves fra Jorden.

Meteor eller meteorit

Selvom meteorer blot er små sten, sætter de voldsomme kræfter igang, når de brager ind i Jordens atmosfære.

Hvad er en meteor?

Meteorer eller stjerneskud udløses af et objekt, en sten eller støvkorn, som trænger ind i Jordens atmosfære.

Det er altså et lysfænomen på himlen, som kan se ud på mange forskellige måder alt efter størrelse og hastighed. Objekternes hastighed måles i kilometer per sekund, og alene i kraft af deres bevægelse, har de en enorm energi.

Når det udefrakommende objekt får kontakt med luften, bliver bevægelsen bremset af gnidningsmodstanden. Herved bliver energien omsat til varme, som får objektet til at fordampe. Både varmen og det fordampede stof efterlader spor langs dens bane. Det er på denne måde, en meteor opstår.

Meteor rammer Jorden

Hvis en meteor rammer Jorden, kaldes det en meteorit. Altså er en meteorit rester af himmellegemer, fx. En meteor sten, som har overlevet turen igennem Jordens atmosfære uden at brænde op.

Meteor - Hvad er en meteor

Meteorer kaldes også stjerneskud, og er et objekt, som trænger ind i Jordens atmosfære.

Meteor regn - Meteor shower

I løbet af året er der en række forskellige meteorsværme. Det er en periode, hvor meteorer optræder ekstra hyppigt.

Meteorregn

På en stjerneklar nat, kan man se adskillige meteorer stryge hen over himlen. I løbet af året er der specielle perioder, hvor meteorer optræder særligt hyppigt. Det kaldes en meteorsværm eller meteor regn, og opstår, når Jorden passerer gennem en komet eller asteroides bane.

Kometer består af is, støv og småsten, Når de bevæger sig rundt i rummet, efterlader de et spor af materiale efter sig. Dette rammer Jordens atmosfære, og ses som meteorer, når Jorden passerer en komtets bane.

Nattehimlens ordbog:

• Meteor: Objekt, der trænger ind i Jordens atmosfære. Typisk asteroider eller stumper af asteroider.
  • Meteorit: De forbrændte rester af en meteor, som falder på Jordens overflade. Kun meget store meteorer brænder ikke op i atmosfæren.
  • Asteroide: En miniplanet, der typisk består af klippe og jern. De fleste asteroider kredser i stabile baner i et bælte mellem Mars og Jupiter.
  • Komet: Himmellegeme, der især består af is og støv. Bevæger sig hurtigere og i længere baner end asteroider.

Læs mere om Meteor